Czym jest audyt strony www? – Audyt strony www jest analizą witryny lub sklepu internetowego pod kątem dostosowania ich do wymagań algorytmów Google oraz botów odwiedzających i indeksujących. Audyt powinien zawierać informacje o aktualnym stanie witryny, czyli elementy, które należy poprawić, ale także te, które zostały prawidłowo osadzone w kodzie strony. Analizowane powinny być wszystkie elementy witryny, jakie się na niej znajdują a mają wpływ na osiąganie wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Audyt strony www powinien być pierwszym elementem w procesie pozycjonowania i powinien zawierać analizę on-site oraz off-site.
Jaki jest cel wykonania audytu?
- Przyśpieszenie wczytywania strony na urządzeniach mobilnych
- Przyśpieszenie wczytywania strony na komputerach
- Możliwość pełnej indeksacji całej zawartości witryny
- Zwiększenie widoczności ważnych elementów SEO – dane strukturalne
- Pełna indeksacja treści – tekstu na stronie
- Pełna indeksacja zdjęć oraz filmów na stronie
- Zwiększenie widoczności całej zawartości sklepu poprzez zwiększenie dostępu dla botów Google
- Ustalenie czy należy poprawić warstwę tekstową
- Naprawa błędów w witrynie
- Sprawdzenie ilości linków zewnętrznych, prowadzących do strony
- Zwiększenie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe
Jakie elementy powinien uwzględniać audyt strony?
- Czas Ładowania Serwisu – na urządzeniach mobilnych jak i komputerach
- Analiza adresów URL – Struktura adresów – Dofollow / Nofollow, Canonical URL
- Błędy na stronie: błędy 404, niedziałające elementy w witrynie
- Analiza kodu strony – CSS, JS oraz zasoby blokujące renderowanie
- Analiza plików odpowiedzialnych za widoczność – Plik robots.txt, Sitemap XML, Mapa strony HTML
- Działanie strony na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach – czy strona prawidłowo się wyświetla
- Analiza treści: Duplicate content, Warstwa tekstowa SEO, Hierarchia nagłówków H1-H6
- Analiza elementów graficznych: Znaczniki ALT, Rozmiar obrazów – kompresja do najmniejszego rozmiaru, kompresja do WebP i AVIF
- SEO Visibility – widoczność w TOP 3 oraz TOP10
- Linkowanie zewnętrzne oraz wewnętrzne – ilość linków prowadzących do strony oraz struktura wewnętrzna witryny
- Prawidłowość działania: SSL, HTTPS, Kompresja Gzip, index, follow, wersja PHP
- Przekierowania z www na bez www lub odwrotnie
- Dane strukturalne Schema.org
- Struktura jak i wygląd meta tagów: TITLE oraz DESCRIPTION
- Struktura menu strony
- Struktura kategorii strony
- Wytyczne co należy poprawić
Jaki wpływ na funkcjonowanie strony www ma wdrożenie audytu?
- Strona www wczytuje się szybciej, co wpływa pozytywnie na odbiór ze strony użytkowników
- Witryna osiąga wyższe pozycje, ponieważ czas wczytywania się strony jest głównym czynnikiem rankingowym
- Jest lepiej postrzegana przez wyszukiwarkę, co umożliwia znalezienie jej za pomocą nie tylko tekstu, ale grafik czy video
- Zwiększenie SEO Visibility strony na większą ilość słów kluczowych
- Zwiększenie ilości wartościowych podstron witryny
- Zwiększenie wartości SEO witryny
- Zyskanie czasowej odporności na zmiany algorytmów
- Większe szanse na dotarcie do potencjalnych klientów
Ile trwa oraz ile kosztuje wykonaniu audytu?
Podczas wykonywania audytu należy korzystać z wielu płatnych narzędzi, które nam w tym pomogą. Wszystkie dane z każdego narzędzia pobierane są ręcznie a następnie analizowane. Każdy audytowany punkt powinien zawierać informację o stanie faktycznym oraz elementach do poprawy. Jeśli chodzi o cenę takiego audytu, to wszystko zależy od ilości audytowanych danych. Im więcej danych do sprawdzenia, tym dłuższy czas, a co za tym idzie- cena. Najprostszy audyt można wykonać już za 500zł a te bardziej szczegółowe od 1000zł wzwyż.