preloder
(+48) 22 431 28 12

Koncepcja graficzna – jak zbudować wizerunek marki?

W jakim celu tworzona jest identyfikacja wizualna?

Spójna identyfikacja wizualna to sposób na pozostanie w pamięci klienta na dłużej. Na jej całokształt składa się szereg elementów graficznych i typograficznych. Tworzona jest w celu kreowania pozytywnego wizerunku, przekazania wartości oraz tworzenia tożsamości firmy. Wizerunek marki utrzymany w konkretnej koncepcji graficznej wyróżnia się na tle konkurencji, zwiększa rozpoznawalność i buduje przywiązanie klientów w przyszłości wpływając na ich decyzje zakupowe. Odpowiednio zbudowana koncepcja graficzna jest świetnym narzędziem marketingowym.

Co składa się na identyfikację wizualną

Identyfikacja offline

Najważniejszymi składowymi koncepcji graficznej są nazwa firmy oraz adekwatnie od jej charakteru zaprojektowane logo. Logo firmy może składać się z jednego bądź kilku elementów. Pierwszym z nich jest znak graficzny, fachowo nazywany sygnetem, który ma za zadanie przedstawiać charakterystyczny dla marki znak lub element. Kolejnym elementem jest logotyp, czyli część słowna, w której może być zawarta nazwa firmy. Opcjonalnie w logo możemy umieścić slogan, zwany również „tagline”.   Kolory użyte zarówno w logo, jak i w innych materiałach mogą wpływać nie tylko na odbiór marki, ale także sugerować jej charakter i obszar działalności. Przykładem mogą być firmy ubezpieczeniowe, które zazwyczaj używają niebieskich oraz zielonych kolorów symbolizujących spokój oraz zaufanie. Również wybór odpowiedniego kroju pisma może wpłynąć na odbiór firmy i uklasyfikować ją jako tradycyjną, nowoczesną, designerską, patrzącą w przyszłość lub… zupełnie nie zapadającą w pamięć, jeśli wybrany font nie będzie posiadał żadnego charakterystycznego lub kojarzącego się z firmą elementu. Te składowe są podstawą do stworzenia całej koncepcji, na którą składają się także wszelkie druki firmowe, wizytówki, teczki, wzory dokumentów, materiały marketingowe i reklamowe (plakaty, ulotki), ale także ubrania pracowników, opakowania produktów czy wystrój wnętrz, a nawet kształt budynków firmowych.

Identyfikacja online

Równie ważną rolę w tworzeniu koncepcji graficznej pełni Internet, który często jest pierwszym miejscem styku konsumenta z przedsiębiorstwem. Identyfikacja wizualna w Internecie oraz mediach społecznościowych powinna być zgodna pod względem graficznym i typograficznym ze wszystkimi elementami występującymi offline. Co więcej, w przypadku Internetu koniecznie jest rozszerzenie projektu o dodatkowe elementy, takie jak wygląd strony internetowej, formularzy, informacji, a także materiałów publikowanych na wszystkich portalach społecznościowych.

Tworzenie koncepcji graficznej

Stworzenie identyfikacji wszystkich elementów graficznych związanych z firmą nie należy do najprostszych zadań. Podczas wstępnego tworzenia koncepcji należy wziąć pod uwagę historię i znaczenie firmy, odbiorców, do których kierowane są produkty lub usługi, ofertę, dotychczasowe i przyszłe działania marketingowe i reklamowe, a także kierunek, w którym podąża firma. Identyfikacja wizualna jako element budowania tożsamości marki musi być zgodna z wartościami, które firma posiada. Dlatego przed przystąpieniem do prac należy zebrać jak najwięcej informacji – od planu marketingowego firmy po charakter klientów, zarówno obecnych, jak i przyszłych.

Co firma może zyskać

Identyfikacja wizualna tworzy jasny, niewerbalny przekaz, który podświadomie odczytany przez klienta jest w stanie wywołać skojarzenia i utrwalić je jeszcze przed skorzystaniem z usług firmy lub kupnem produktu. Warto zadbać o stworzenie identyfikacji, która zapadnie klientowi w pamięć. Rynek jest przesycony wieloma firmami, dlatego pierwsze skojarzenie i zdobycie zaufania może spowodować, że po dany produkt klient sięgnie wyłącznie z powodu przemawiającej do niego koncepcji graficznej a przez to – pozytywnych skojarzeń i wyobrażenia o marce.









Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych tagów i atrybutów HTML :

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>