COVID-19 i jego wpływ na marketing

5
(1)

Czy wiesz jak pandemia wpłynęła na branże marketingową w Polsce i na świecie?

Dla wielu agencji marketingowych czas pandemii koronawirusa jest okresem, który pokaże, czy agencja utrzyma swoją płynność finansową. Dla marek będzie to czas przyśpieszonej transformacji cyfrowej i czas jak najszybszych zmian. Wiele sklepów przekształciło się w sprzedaż online i zamknęło swoje stacjonarne punkty sprzedaży. Obecnie panująca sytuacja skutecznie pokazała, że każda firma powinna mieć przygotowaną strategię kryzysową. Dla wielu marek skutecznym zabiegiem, może okazać się odważna modyfikacja produktowa, logistyczna lub dystrybucyjna oraz promocyjna. Rola marketingu w tym okresie jest niezwykle ważna i skuteczna, to właśnie te działania pozwolą najmniej odczuć skutki kryzysu.

Jakie medium zyskuje podczas pandemii?

Wszystkie statystyki wyraźnie wskazują, że w dobie pandemii budowanie skutecznego marketingu widoczne jest w Internecie i telewizji. Zauważono znaczny odpływ z kin, eventów, bilbordów i ulotek oraz innych działań OOH. Pandemia przyspiesza proces digitalizacji. Ludzie korzystają z Internetu tak długo, że często już stał się on dla nich niezbędny w codziennym funkcjonowaniu. W czasie pandemii ilość czasu spędzanego w sieci wzrosła z wraz z nią znacząco zwiększyło się znaczenie e-Commerce i branded conentu. Wiele firm przypomina sobie o tym, jak ważny jest wizerunek, który dana firma kreuje w Internecie. To właśnie podczas kryzysu widać, jak marki prowadzą swój marketing. Jeżeli firma zawiesza swoją działalność, mimo że sprzedawała produkty on-line, oznaczać to może jedno – nie zostały przeprowadzone skuteczne działania marketingowe! Dzisiaj nie jesteśmy w stanie ocenić tego, jak szybko okres pandemii minie. Jednego jesteśmy pewni, branża będzie szła w kierunku rozwoju nowych usług, które pomogą w dystrybucji towarów drogą online.

Jak sobie radzić w czasie pandemii?

Wiele firm przyjęło, że najlepszą odpowiedzią na Covid19 będzie post zachęcający do pozostania w domu, koniecznie z hasztagiem #ZOSTAŃWDOMU oraz pokazywanie swojego „home office”. Brakuje planowania strategicznego, czyli umiejętnego przejścia ze sprzedaży stacjonarnej, do sprzedaży online, poprawienie obsługi Klientów poprzez skuteczną komunikację online. Świetnym przykładem może być sytuacja, która panuje w dużych sklepach handlowych. Wydłużają one godziny swojej pracy, promują aplikacje mobilne i znajdują sposoby, aby przyciągać jak największą ilość Klientów. Należy jednak pamiętać, że nie każde rozwiązanie będzie dla wszystkich odpowiednie. Należy realnie podejść do roli marki w życiu konsumentów oraz analizy zagrożeń w modelu dystrybucji.

Dobre praktyki zarządzania komunikacją w czasach zmiany?

  • Analiza Twojej obecnej sytuacji – musisz przeprowadzić krótką analizę sytuacji, w której znajduje się Twoja marka lub brand
  • Wyciągaj wnioski z błędów – nauka na błędach, zarówno swoich, jak i cudzych jest w tym okresie niezwykle ważna i może skutecznie wpłynąć na dalszy rozwój marki
  • Określ, jak pandemia wpływa na Twoją firmę – jakie zmiany będziesz musiał wprowadzić w swojej komunikacji
  • Opracuj plan działania – przygotuj się na każdą możliwość
  • Monitoruj sytuację i reaguj najszybciej jak to możliwe – bardzo ważne jest śledzenie tego, co dzieje się mediach oraz na świecie, bądź elastyczny i słuchaj swoich odbiorców
  • Prowadź regularną komunikację w social mediach – prowadź komunikację z odbiorcami, jednak treści contentu wybieraj odpowiednio do sytuacji, twoja komunikacja nie może być tworzona „na siłę”.

Paradoksalnie pandemia dała wszystkim markom możliwość zwolnienia i spojrzenia z innej, nowej perspektywy.

Wiele firm w tym okresie zdecydowało się na:

  • Stworzenie strony www lub jej ulepszenie czy nawet odpalenie sklepu online
  • Analizę dotychczasowych działań w social-mediach wraz z ich intensyfikacją
  • Przemodelowanie strategii marketingowej jak i migracje budżetów

Koronawirus, a marketing – podsumowanie działań!

Niektóre marki zdobyły w czasie pandemii szansę, aby zabłysnąć lub pokazały, że zależy im tylko na tym, aby za wszelką cenę się wzbogacić.

KFC, zrezygnowało ze swojego hasła „Dobre, aż palce lizać”.
Marka namawiała Klientów, aby w okresie pandemii, nie stosować się do ich hasła.

Reklama T-Mobile, która uznana jest za najlepszą reklamę stworzoną w czasie pandemii. Nakręcona bez wychodzenia z domu, imponuje wysoką klasą ujęć filmowych i naturalnym aktorstwem. Film idealnie przekazuje emocje, dopasowane do oferty marketera.

Kampania Gazety.pl zachęca do stworzenia własnych planów na czas po pandemii, pozytywnie motywuje do walki z codziennością.

Reklama Porsche Polska, „Żeby nie kusiło. Zostań w domu.” – Bardzo ciekawy przykład recyclingu treści reklamowych, czyli wykorzystania starych spotów, do stworzenia nowej reklamy.

Pamiętajcie, że Polacy nie oczekują treści, które będą ściśle powiązane z pandemią, kolejnych zachęceń by zostać w domu. Najważniejsze jest to abyś zadbał o unikatowość swojego przekazu!

A czy Wam przypadła do gustu jakaś reklama, która powstała w okresie pandemii? A może wręcz przeciwnie, jest kampania, która Was drażni i odrzuca? Podzielcie się z nami!

Zapraszamy do oceny

5 / 5