WooCommerce, dlaczego warto wybrać?

Dla kogo WooCommerce?

Często stojąc przed wyborem platformy sklepowej decyzja jest podyktowana wieloma czynnikami. Jednymi z najważniejszych są ilość produktów, długofalowa strategia rozwoju, przewidywane integracje i funkcje oraz oczywiście koszt wdrożenia rozwiązania e-commerce w firmie. Początkowo jest to wybór między gotowymi rozwiązaniami typu SaaS a otwarto źródłowymi lub dedykowanymi platformami sklepowymi. Jeżeli zależy nam na otwarto źródłowym rozwiązaniu, w którym będziemy mogli rozwijać i wprowadzić oczekiwane przez nas funkcje warto zastanowić się nad WooCommerce. Dlaczego?

Jeżeli posiadasz już stronę internetową, to jest około 30% szans, że działa ona na systemie zarządzania treścią WordPress! Wtedy WooCommerce jest jak najbardziej dla Ciebie! Dlaczego? WooCommerce to nic innego jak zaawansowana wtyczka dla WordPress, którą można wkomponować w istniejącą już stronę na tym systemie zarządzania, co może znacząco zmniejszyć koszty stworzenia sklepu internetowego.

Jeżeli nie posiadasz jeszcze strony internetowej czy też nie posiadasz strony opartej na WordPressie to również jest to atrakcyjne rozwiązanie! Dlaczego? Ponieważ WooCommerce jest niezwykle łatwy w obsłudze dla małych i dużych firm. Dodatkowym atutem jest bazowanie na silniku WordPress, ponieważ społeczność tej platformy jest największa co też przekłada się na liczne gotowe rozwiązania, funkcje oraz integracje!

Łatwość obsługi

Panel WooCommerce oferuje nam przystępne możliwości do prowadzenia sklepu online w Internecie. Co ważne sam panel nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu języków programowania, co większa przystępność tego rozwiązania. Elementy w kokpicie WordPressa i WooCommersa są prawidłowo posortowane w odpowiednich kategoriach, a ilość dostępnych funkcji pozwala, za pomocą kilku kliknięć na stworzenie sklepu dopasowanego do preferencji i potrzeb użytkowników. Nie trzeba tu specjalnego szkolenia z obsługi, ponieważ sieć Internetowa jest pełna tutoriali, instrukcji i porad użytkowania WordPressa i WooCommerca.

Funkcjonalności

  1. Wtyczki – Możliwość rozbudowy sklepu podczas jego funkcjonowania jest niezwykle ważnym elementem strony, dlatego też WooCommerce posiada bardzo duży zasób wtyczek, które można użyć do rozwoju sklepu o nowe funkcjonalności. Posiada wszelkie wtyczki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sklepu internetowego. Większość wtyczek jest bezpłatna, a jednocześnie rozwijana przez społeczność, czyli zmniejszenie kosztów nie odbywa się kosztem stabilności rozwiązania.
     
  2. Magazyn – Bardzo rozbudowany panel ma dużo funkcji przydatnych przy dopasowaniu sklepu internetowego do wymagań. Panel produktów ma wiele opcji: np. Tworzenie produktów z atrybutami, produkty grupowe, cross-sell, kategorie, tagi, promocje, galeria produktów i wiele więcej. Co więcej wiele programów magazynowych ma gotowe wtyczki integracji z WooCommerce.

  3. Różnorodność – System WooCommerce posiada możliwość wybrania typu sprzedawanych przedmiotów. Oprócz podstawowej sprzedaży fizycznych produktów, oferuje możliwość, pobierania przedmiotów wirtualnych, czy sprzedaży szkoleń.

  4. Faktury – Wystawianie i drukowanie faktur jest zajęciem czasochłonnym, szczególnie przy dużych wolumenach sprzedaży. Dlatego system posiada automatyczny system generowania faktur z zamówienia, odpowiednio skonfigurowany może całkowicie automatyzować wystawianie faktur. Jeżeli posiadamy i używamy już gotowego systemu fakturowego, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że posiada on gotową integrację z WooCommerce.

  5. Statystyki – Niezbędnym elementem w marketingu są statystyki. To one pozwalają zrozumieć zachowania klientów i pomagają zoptymalizować ścieżki zakupowe. Woocommerce posiada bardzo rozbudowany panel statystyk z wykresami takie jak: sprzedaż, najlepiej sprzedające produkty, przychody itp.. Z łatwością można też połączyć go z zewnętrznymi systemami monitorującymi sprzedaż i ruch na stronę jak np. Google Analytics, Yandex Metrica czy Pixel Facebooka.

  6. Wysyłka – W WooCommerce jest dostępna duża liczba wtyczek, która automatyzuje proces generowania listów przewozowych, i za pomocą jednego kliknięcia można utworzyć etykietę. Większość liczących się firm kurierskich posiada już gotową integrację pod WooCommerce. Od globalnych jak i działających na rynkach narodowych firm kurierskich, przez paczkomaty po pocztę polską.

  7. Płatności – Moduł płatności znacznie ułatwia zakupy w Internecie, w ciągu kilku sekund można sfinalizować zamówienie poprzez płatność online przelewem lub kartą, jak i płatności można dokonać później przelewem tradycyjnym. Wybór metod płatności zależy tylko i wyłącznie od naszych preferencji. WooCommerce jest tak popularny, że większe systemy płatności mają gotowe wtyczki przygotowane dla WooCommerce.

Podsumowanie

WooCommerce jako system sklepowy sprawdza się bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Jeżeli zależy nam na intuicyjnym użytkowaniu, szerokich możliwościach funkcji i integracji, aktualności oraz wsparciu licznej społeczności. Wszystkie te stawiają tę aplikację w wśród najlepszych i najpopularniejszych platform sklepowych online. Jeżeli dalej nie wiesz czy WooCommerce sprawdzi się w Twoim biznesie skontaktuj się z nami! Z chęcią doradzimy ci w wyborze najoptymalniejszego rozwiązania, być może będzie to właśnie WooCommerce!

Prawidłowy dobór modelu rozliczania SEO

Na rynku istnieje wiele modeli rozliczeniowych za pozycjonowanie stron www oraz sklepów internetowych. Do najpopularniejszych form rozliczeń pozycjonowania należą: pozycjonowanie płatne za efekty, pozycjonowanie rozliczane za pomocą opłaty ryczałtowej, a także pozycjonowanie rozliczne na podstawie ruchu. Występują również oferty rozliczenia pozycjonowania w oparciu o sprzedaż typu % od generowanego zysku lub stawki CPS czy CPL lub na rozliczeniu efekt + stała opłata lub stała opłata + ruch. Jest to jednak bardzo rzadko oferowana forma. Na rynku występuje wielu możliwości, a potencjalni klienci często nie wiedzą jaką wybrać formę rozliczenia, aby była dla nich najkorzystniejsza. Postaramy się przybliżyć każdy z wyżej wymienionych modeli rozliczeniowych z naciskiem na pokazanie korzyści, jakie z nich wynikają.

Na co warto, zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji o wyborze modelu rozliczeniowego?

Rozwój rynku SEO sprawił, że wraz z upływem czasu pojawiało się na nim wiele modeli rozliczeniowych, które miały przykuwać uwagę potencjalnych klientów. Okazywało się, że niektóre możliwości były atrakcyjne jedynie w teorii. Każda firma ma inne oczekiwania względem efektów z pozycjonowania. Dlatego warto pamiętać, że oferta powinna być dobrana indywidualnie, zgodnie z oczekiwaniami Klienta. Jednak co w przypadku, kiedy to jako Klient musimy wybrać to co dla nas najlepsze? Po pierwsze, pamiętajmy, że w skład ceny pozycjonowania wchodzi wiele kosztów, jakie należy ponieść, aby móc wykonać usługę. Pozycjonowanie jest usługą, której wykonywanie generuje nie tylko koszty w postaci roboczogodzin specjalisty od SEO czy copywritera, ale również te związane z korzystaniem z niezbędnych narzędzi. Jeśli chcesz, aby Twoją stronę www lub sklep internetowy pozycjonowała agencja zatrudniająca osoby znające się na temacie, to naturalne jest, że cena będzie wyższa, niż te działania miałyby wykonywać osoby posiadające małe doświadczenie – wiedza kosztuje. By dać przykład bardziej zrozumiały odnieśmy się do branży budowlanej. Dobrze wykonane SEO można przyrównać do remontów mieszkań. Fachowców i amatorów jest wielu, ale dopiero w trakcie remontu okazuje się, że np.: ekipa pracuje w Twoim mieszkaniu nie 8h dziennie, jak deklarowała a 2-3, bo jednocześnie wykonuje kilka remontów. Oczywiście remont jest w atrakcyjnej cenie, ponieważ wykonując kilka jednocześnie, można pozwolić sobie na niższą stawkę. W trakcie okazuje się, że ta ekipa fachowców, to ojciec z dwoma synami, których przyucza do zawodu. Jak możemy się domyślić praca nie będzie wykonana szybko, a czy dobrze, to się okaże. Możemy też się zdecydować na droższą, ale profesjonalną ekipę z doświadczeniem i portfolio wykonanych projektów oraz rekomendacjami z dotychczasowych realizacji. Taka ekipa wykona remont szybko, sprawnie i zgodnie ze sztuką. Powyższy przykład można przyrównać do ofert taniego pozycjonowania, które cechuje się nie tylko niską stawką, ale również zbyt dużym obłożeniem projektami oraz nauką na projekcie. Dlatego patrząc na cenę nie skupiajmy się na jej wysokości by wybrać jak najtaniej. Dodatkowo model rozliczeniowy oferowany przez agencje nie zawsze będzie odpowiadał naszym oczekiwaniom. Dobrze dopasowany model rozliczeniowy jest odzwierciedleniem jakości otrzymywanych usług. Agencja posiadająca zatrudnionych specjalistów z dużym doświadczeniem, zaproponuje model rozliczenia dopasowany do potrzeb, raczej nie będzie to rozwiązanie pozycjonowania sklepu za 100 zł miesięcznie z darmowymi pierwszymi miesiącami, ponieważ nie pokryje to nawet części kosztów pracy specjalistów.

Jaki model rozliczeniowy wybrać, aby się nie przeliczyć?

Pozycjonowanie w modelu za efekt charakteryzuje się wyższymi stawkami, jakie należy płacić, po wejściu fraz na określone pozycje w wyszukiwarce lub uzyskaniu dodatniego ruchu czy sprzedaży. Przykładowo w modelu płatności za pozycje, jeśli pozycjonujemy np.: 50 słów w cenie od 70 do 600 zł w przypadku najbardziej konkurencyjnych słów kluczowych, to należy się liczyć z tym, że nie wiemy, ile zapłacimy w danym miesiącu. W przypadku rozliczenia za efekt z pozycji w wyszukiwarce, klienci na początku sądzą, że będzie to korzystniejsza forma niż abonament czy ruch. Dopiero po wypracowaniu efektów z pozycjonowania i ich rozliczaniu pojawia się wątpliwość czy wybór rozliczenia był słuszny. Wtedy często faktury okazują się o wiele wyższe niż w modelu rozliczenia abonamentowego. Opinie o SEO krążące w sieci powodują, że klienci potencjalnie zabezpieczając się przed płaceniem z góry za prace decydują się na modele efektywnościowe. A przy finalnych efektach płacą dużo więcej niż zakładali. Ważną rzeczą, o której należy wspomnieć, to fakt, iż pozycjonowanie za efekt, jest pozycjonowaniem z odroczoną formą płatności, co z definicji musi kosztować więcej i stanowić zwrot kosztów z poniesionych na początku procesu działania. Jeśli chodzi o koszty, to należy pamiętać, że usługa pozycjonowania nie różni się niczym od innych usług oferowanych przez inne branże. Wykonanie każdej czynności wiąże się z kosztami, których nie da się w żaden sposób wykluczyć. Kolejną pułapką rozliczeniową jest model w rozliczeniu procent od wygenerowanej sprzedaży. Na początku wydaje się to całkiem uczciwą formą, lecz dopiero po wygenerowaniu wysokiej sprzedaży przez firmę pozycjonerską, okazuje się, że musimy płacić kilkukrotnie razy więcej niż na początku działań, a każda kolejna faktura jest coraz wyższa, ponieważ efekty przychodzą z czasem. Podobnie jest z opłatą za generowany ruch, która jest opłacalna, ale tylko do pewnego etapu, kiedy to ruch wzrasta o kilkaset czy kilka tysięcy procent. Natomiast model pozycjonowania efekt oraz stała opłata, również nie pozwala nam na kontrolowanie miesięcznych wydatków. Dla firm, które chcą kontrolować wydatki i posiadają określony budżet rozliczenia efektywnościowe są wykluczane. Modele które mają dawać nam pełną kontrolę nad efektami, często wraz z osiąganiem coraz lepszych efektów stają się coraz bardziej kosztowne dla firmy. Dlatego warto przemyśleć przed podjęciem decyzji o wyborze metody pozycjonowania, czy faktycznie modele z płatnościami za efekty będą na naszą kieszeń oraz czy w dłuższej perspektywie będziemy w stanie z nich korzystać lub dzielić się wysokimi zyskami. W przypadku pozycjonowania, które z miesiąca na miesiąc będzie generować nam coraz wyższe koszty, które mogą nas przerosnąć, możemy być szybko zmuszeni do zaprzestania pozycjonowania swojego sklepu czy strony www lub przejścia na inny model rozliczenia, o ile nie jest za wcześnie ze względu na terminy charakterystycznie dłuższe dla umów z rozliczaniem za efekt.

Content marketing, a pozycjonowanie strony internetowej

Content marketing jest istotną częścią SEO oraz pozycjonowania, bez którego niemożliwe byłoby wypozycjonowanie strony www i sklepu internetowego. Strona internetowa, na której nie znajduje się odpowiednia ilość wartościowej treści będzie miała gorszy odbiór nie tylko przez algorytm wyszukiwarki, ale i samych użytkowników. Sama oprawa graficzna bez treści nie sprawi, że użytkownik pozyska ze strony informacje, których poszukiwał. Content marketing jest jednym z czynników rankingowych w SEO, mający wpływ na pozycje strony www w wynikach wyszukiwania. Jest również ważną częścią przekazu marketingowego i ma duży wpływ odbiór strony oraz to czy ostatecznie użytkownik wykona zakładane w planie działania konwersyjne. Dobrze przygotowana strategia content marketingu umożliwia nie tylko wypozycjonowanie strony www na dużą ilość słów kluczowych i zwiększanie ruchu organicznego na witrynę, ale również jest narzędziem marketingowym mającym wpływ na osiąganie założonych celów biznesowych.

Jaki content tworzyć na stronę www?

Na stronę www, a także na sklep internetowy należy tworzyć content z zachowaniem odpowiedniej ilości znaków. Oczywiście nie ma tu reguły, która mówi o dokładnej długości tekstu. Wpis jednocześnie nie może być za długi i przypominać niekończącej się opowieści, która zniechęci użytkownika. Nie powinien też być za krótki i pełen niedomówień. Każdy tekst na stronę internetową powinien mieć charakter typowo marketingowy z elementami storytellingu, poradnika czy rozważania nad określonym tematem. Czyli jeśli przykładowo mamy stronę, która oferuje projekty i druk wizytówek, to warto w tekście skupić nie tylko na przekazaniu, jakie produkty oferuje firma czy dodać grafikę z realizacji. Warto również poruszyć tematy związane z wizytówkami i tym jak prawidłowo je projektować, jaki papier wybrać do druku, opisać najlepsze projekty wizytówek czy wpisać co ma wpływ na koszt wizytówki. Powinno się tworzyć treści ciekawe zarówno dla odbiorców i wyjaśniające wątpliwości, które jednocześnie będą wartościowe dla wyszukiwarki. Content, który zamieszczany na stronie www powinien być spójny z całą strategią marketingową marki, czyli jeśli pozycjonujemy swoją stronę www na frazy np.: wizytówki na zamówienia lub projektowanie wizytówek, to wpis powinien również dotyczyć tego samego. W przypadku opisów produktów powinny być konkretne i jednocześnie barwne, aby użytkownik był zainteresowany zakupem po ich przeczytaniu.

Jak często dodawać nowy content na stronę www?

W przypadku stron usługowych wpisy powinny być dodawane raz w miesiącu np.: w ilości 2- 4 wpisów w zależności od ich długości. Opisów produktów można dodawać więcej, natomiast wpisów blogowych, powinno dodawać się maksymalnie 2-4 miesięcznie. W przypadku bloga liczy się regularność. Częstotliwość dodawania wpisów ma duży wpływ na pozycje osiągane w wynikach wyszukiwania w Google. Nowe treści na stronie www sprawiają, że zmienia się wartość witryny i należy od nowa ustalić pozycję. Przy częstym dodawaniu wielu wpisów może dojść do sytuacji, w której wypracowane pozycje, zaczną spadać i będziemy musieli poczekać aż wrócą. Ważne jest, aby także zastanowić się czy faktycznie potrzebujemy dobudować lub rozszerzyć treści do danej podstrony. Nie zawsze jest on potrzebny, a dodawanie go na siłę, lub rozwijanie w nieskończoność sprawi, że użytkownik nie znajdzie na naszej stronie tego, czego szuka i stworzymy ścianę tekstu od której pozyskany ruch będzie się odbijał. Finalnie przeładowanie treściami spowoduje, że użytkownik opuści stronę i będzie to pusta odsłona.

Jaki content generuje najbardziej wartościowy ruch?

Wartościowy ruch na stronie www, czy w sklepie internetowym, to taki, który zaowocuje wypełnionym formularzem kontaktowym, zakupem czy rozmową telefoniczną. Nie każdy content jest w stanie wygenerować taki ruch. Wpis, który zamieszczamy na stronie, powinien być powiązany z produktami lub usługami, które prezentujemy i oferujemy na stronie internetowej. Content dający największą konwersję, to taki, który w swojej strukturze znajduje odpowiedź na zadanie pytanie przez osobę poszukującą np.:  butów w czerwone kropki czy wierteł do betonu. Jeśli wpis będzie bezpośrednio prowadził do miejsca zakupu, to możliwe jest pozyskanie nowego klienta, dlatego treść powinna być skierowana do odpowiedniej grupy docelowej i odpowiadać na ich potrzeby wyrażane w oknie wyszukiwarki.

Jeżeli jeszcze nie wiesz, czy warto zdecydować się na treści content marketingu, nie czekaj. Takie rozwiązania przyniosą Ci więcej konwersji oraz potencjalnych Klientów. Nasi eksperci przygotują najlepszą strategię i zrealizują ją dla Twojego biznesu, co realnie zwiększy Twoją sprzedaż.

Czym jest Pinterest?

Pinterest to medium społecznościowe, w którym użytkownicy mogą wyszukiwać, porządkować i dzielić się inspiracjami  i zainteresowaniami. Jest swojego rodzaju korkową tablicą w wersji elektronicznej, na której można przypinać obrazy i filmy znalezione w sieci. Stąd też się wzięła nazwa portalu: pin (ang. Przypiąć) interest (ang. Zainteresowania).

Najpopularniejszymi kategoriami na Pintereście są: moda, uroda, podróże, kuchnia, wystrój wnętrz i wszystko co charakteryzuje się wysoką estetyką oraz jakością wizualną. 

Statystki

W ciągu 9 miesięcy od uruchomienia, portal zyskał 10 mln użytkowników oraz miano najszybciej rosnącej platformy społecznościowej. Według portalu statista.com, w pierwszym kwartale 2020 r liczba aktywnych użytkowników Pinteresta wynosiła 330 ml.

W Polsce, według Gemiusa, liczba użytkowników na koniec 219 r wynosiła 3 mln. W demografii Pinteresta 67% użytkowników stanowią kobiety.

Jakie są możliwości reklamowe?

Badania pokazują, że 85% kobiet w wieku 25-54 lat wykorzystuje Pinteresta do planowania „momentów z życia”, takich jak dekorowanie nowego domu (43%), wyjazd na wakacje (50%) albo planowanie imprez – np. wesel lub urodzin. Pinterest jest więc źródłem inspiracji i narzędziem do wyszukiwania pomysłów. Oznacza to, że Pinterest jest bardzo dobrym miejscem reklamowym. Obecnie możliwość prowadzenia płatnych działań reklamowych w serwisie możliwa jest w 28 krajach, w tym w Polsce. Tam gdzie jest możliwe prowadzenie działań Paid Social, można optymalizować kampanie pod następujące etapy lejka sprzedażowego

Pod kątem targetowania można wybrać i dowolnie łączyć następujące rodzaje:

Odbiorcy – istnieje możliwość wykorzystania źródeł własnych Pintresta opartych na danych  behawioralnych oraz źródeł własnych marki poprzez dotarcie do osób, które zaangażowały się w publikowane piny lub miały interakcję z produktem na stronie (przeglądały, dodały do koszyka czy zakupiły). 

– Słowa kluczowe – ponieważ Pinterest ma wbudowaną wyszukiwarkę, istnie możliwość kierowani treści do osób, które wyszukiwały konkretne frazy np. lampa wisząca, rower mtb. Serwis podobnie jak Google Ads daje również możliwość zastosowania odpowiednich dopasowani i wykluczeń. Dzięki temu, docieramy do osób, które wykazują potrzebę zakupową.

– Zainteresowania – wybierając ten rodzaj targetowania, docieramy do osób, które charakteryzują się konkretnymi zainteresowaniami. Te natomiast, przypisywane są na podstawie typów utworzonych tablic, przypiętych pinów i tych, które ich zaangażowały.
– Rozszerzone – dodatkowe zainteresowania i słowa kluczowe poza tymi wprowadzonymi, sugerowane są jako dodatkowe opcje targetowania i tworzone na podstawie treści reklam i osób, do których chcemy dotrzeć,

– Dane demograficzne – dają możliwość wyboru określonej lokalizacji, języka, urządzenia czy płci.

– Umiejscowienie – pozwala określić gdzie mają się pokazywać nasze reklamy. Obecnie mogą to być wyniki wyszukiwania, w trakcie przeglądania lub oba te miejsca

Dostępne formaty reklamowe

Standardowy obraz:

Pin karuzelowy:

Kolekcja:

Prowadząc profil firmowy, kwestią kluczową jest prawidłowe wstawianie pinów własnych. Istotna jest tu zarówno sama kreacja (jej format i ujęcie), opis posta (użyte sformułowania, hashtagi oraz  sposób linkowania).

Szybko się przekonasz, że każda funkcjonalność Pinteresta jest skonstruowana bardzo intuicyjnie i nie sprawia żadnych problemów przy użytkowaniu!

Mamy nadzieję, że zdołaliśmy Cię przekonać, że korzystanie z Pinteresta to kwestia przynajmniej warta rozważenia.

Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości lub pojawiły się pytania – odezwij się do nas!

Dlaczego warto inwestować w działania SEO przy tworzeniu sklepów i stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych to obecnie jedna z najtańszych i najskuteczniejszych forma docierania  usługami do osób poszukujących i zainteresowanych zakupem określonego produktu lub usługi. Obecność w TOP10 wyników wyszukiwania w Google – najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce pozwala sukcesywnie zwiększać ruch na stronie, a tym samym zyskiwać większa sprzedaż. Sklepy wykorzystujące potencjał wyszukiwarek internetowych  mogą liczyć na zdobywanie coraz wyższego udziału w swojej branży. Inwestowanie w działania SEO przy tworzeniu sklepu czy strony internetowej zapewnia przewagę Twojego biznesu w stosunku do konkurencji, która nie inwestuje w pozycjonowanie.

Czym jest SEO i jak to działa?

Po krótce SEO z języka angielskiego to Search Engine Optimization, czyli w dosłownym tłumaczeniu jest to optymalizacja strony www lub sklepu internetowego pod silnik wyszukiwarki internetowej np.: Google czy Bing, dla jej wyników organicznych jak i płatnych linków sponsorowanych (lepsza optymalizacja zapewnia wyższy wynik jakości reklam). Celem tego procesu pozycjonowania jest poprawa widoczności strony www czy sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania organicznych.. Cały proces polega na optymalizacji rozumianej jako poprawie wielu elementów na stronie istotnych względem wymagań wyszukiwarki oraz wydajności strony. Elementami takimi są m. in. grafiki czy nagłówki strony, kod czy nawet optymalizacja pod urządzenia mobilne. Właściwe przygotowanie strony pod SEO jest procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia.

Jakie działania SEO przy tworzeniu sklepu internetowego wpływają na widoczność?

Widoczność sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania uzależniona jest od wielu czynników. Aby wypozycjonować sklep czy stronę właściwa strategia SEO uwzględni trzy aspekty – optymalizacje, treści i linkowanie. Na samym starcie działań należy wykonać  audyt on-site. Powinien on być oparty na 26 elementach, w skład których wchodzą:

  • Canonical URL
  • Plik robots.txt
  • Mapa strony XML
  • Mapa strony HTML
  • Błędy 404
  • Przekierowanie 301 dla stron 404     
  • Czas Ładowania Serwisu
  • Adresy URL – przyjazne linki
  • Hierarcha nagłówków H1-H6
  • Linkowanie Zewnętrzne          
  • Linkowanie wewnętrzne        
  • Pliki Graficzne
  • Znaczniku ALT
  • Wersja mobilna           
  • Warstwa tekstowa SEO           
  • Zasoby blokujące renderowanie        
  • Rozmiar obrazów        
  • Kompresja kodu CSS ora JS    
  • Duplicate content      
  • SEO Visibility  
  • Marker danych            
  • Wersja PHP     
  • Meta tagi         
  • Minifikacja JavaScript
  • index, follow  
  • Przekierowanie na www/bez www   

Następnie na podstawie audytu należy poprawić elementy, które w nie zostało wdrożone przez twórców, czyli wykonać optymalizację. Zadbanie o prawidłowe wdrożenie powyższych elementów w sklepie jest pierwszy krokiem do zdobywania coraz wyższych pozycji i wyższego udziału w wynikach wyszukiwania Google (z ang. SERP). Oczywiście tak jak wyższej zaznaczyliśmy, sama optymalizacja jest tylko jednym z elementów procesu pozycjonowania strony internetowej, który stanowi ona podstawę dla wymiernych efektów dalszych działań. Do pełnego sukcesu w SEO potrzebujemy wartościowe treści na stronie. Powinny one skupiać się nie tylko na przekazaniu odpowiednich informacji dla wyszukiwarki. Ważne jest by content na naszej stronie był również atrakcyjny dla użytkowników. Jako trzeci element dobrej strategii SEO należy wymienić linkowania sklepu w jakościowych miejscach w sieci. Linkowanie powinno być wdrażane na adekwatnych tematycznie do naszej strony portalach internetowych o wysokiej jakości ruchu i treści. Wdrażając te trzy elementy nie zapomnijmy o tym, że każdy projekt jest inny. Monitorujmy więc efekty wprowadzanych działań i podejmujmy kolejne względem sprawdzających się w danym projekcie praktyk. Istotne jest również trzymanie ręki na pulsie poprzez nieustanne zwiększanie swojej   wiedzy na temat SEO, rozumiane jako m. in. bieżące śledzenie zmian jakie zachodzą w algorytmach wyszukiwarek.

Co można realnie zyskać przygotowując sklep lub stronę www pod SEO?

– Wysoką widoczność w TOP10 wyników wyszukiwania wszystkich linków www;

– Zwiększenie ruchu organicznego ;

– Nawiązując do powyższy pozyskamy więcej konwersji z kanału organic;

– Zwiększenie udziału w rynku w swojej branży;

– Większe zaufanie ze strony potencjalnych kupujących;

– Ułatwienie powrotu użytkowników, którzy wcześniej dokonywali zakupów;

– Ciągłość w prowadzeniu biznesu bez znaczenia na działania np.: związane z obostrzeniami w wyniku pandemii

– Ciągły rozwój wraz z pojawianiem się nowych słów kluczowych i trendów na rynku

Dobry interfejs użytkownika

Zacznijmy od początku, ustalmy co określamy mianem interfejsu użytkownika? Jest to strefa, w której między użytkownikiem, a witryną zachodzi interakcja. Obecność interfejsów w dzisiejszym świecie jest nieodzownym elementem naszego funkcjonowania w cyfrowym świecie. Wszędzie natkniemy się na gorsze lub lepsze praktyki tworzenia UI. W tym artykule zajmiemy się poprawnymi praktykami projektowania interfejsów.

Co zyskasz dzięki dobremu interfejsowi?

Przyjazny użytkownikowi interfejs jest jednym z najważniejszych elementów projektowania witryny i aplikacji mobilnych oraz webowych. To jak powinien być zaprojektowany interfejs jest jednym z największych wyzwań dla web developera. Musi on sobie odpowiedzieć na pytanie dotyczące tego jaka grupa użytkowników będzie korzystać z portalu. Dobre zaprojektowanie tego elementu wpływa na przypływ użytkowników i ich utrzymanie. Im lepiej zaprojektujemy nasz interfejs, tym użytkownik chętniej ponownie wejdzie w interakcję z naszą stroną. Oczywiście najgorszą praktyką jest przeładowanie funkcjonalności oraz niekonsekwentne projektowanie graficzne. Wprowadza to użytkownika w frustracje wynikającą z nieintuicyjnej nawigacji po interfejsie, co przełoży często się na opuszczenie serwisu.

Jak uzyskać dobry interfejs?

W głównej mierze zadowalający efekt developer uzyska dzięki zaznajomieniu się z preferencjami swoich użytkowników. Tego jacy są jego stali i napływający użytkownicy. Możemy też wyróżnić kilka aspektów wpływających pozytywnie na końcowy efekt:

  • Intuicyjność – interfejs powinien być zrozumiały i nie zawierać np. elementów wskazujących, że są klikalne poprzez nadanie im animacji. Po wejściu z nimi w interakcję element ten powinien gdzieś przenieść użytkownika. To działa w obie strony, nie powinno się także tworzyć mało widocznych odnośników, które odnoszą się do potencjalnie ważnych dla użytkownika treści.
  • Nowości – dziś w projektowaniu stron internetowych jest wiele trendów graficznych i projektowych, ale przy tym wszystkim wielu developerów zapomina o tym, że jest to produkt skierowany przede wszystkim do człowieka. W skrócie stwórzmy bogaty i rozwinięty layout, ale pamiętając o tym do kogo go kierujemy.
  • Kolory i układ strony – tworząc layout witryny powinniśmy pamiętać, żeby najważniejsze informacje, które trzeba przekazać powinny być dostatecznie uwidocznione. Ważnym aspektem layoutu są także kolory, które nie powinny być zbyt jaskrawe, ale także powinny mieć zachowany kontrast.
  • Niedociągnięcia i niekonsekwencja – niewłaściwe w projektowaniu przez developera witryny jest traktowanie jej po macoszemu. Najlepszy efekt uzyskamy przy dostatecznej pracy nad danym elementem. Niekonsekwentne podchodzenie do wyglądu wprowadza użytkownika w błąd i frustracje
  • Detale – projektowanie interfejsu, z którym użytkownik chętnie ponownie wejdzie w interakcję to takie, w którym zadbano o każdy detal. To właśnie odróżnia w wielkiej liczbie przypadków słaby interfejs, od tego dobrego.
  • Rozmieszczenie – Wyłączenie pop-upów w prawym górnym rogu, logo po lewo u góry itp. Niepisany kodeks, który pozwala prościej odnaleźć się na witrynie.
  • Powszechność – jak mamy słuchawkę to dajemy tam telefon, a nie funkcje druku. W innym przypadku wprowadzimy niepotrzebnie użytkownika w błąd powodując frustrację.
  • Dostępność – odpowiednia wielkość elementów, tak by było czytelnie

Podsumowanie

Dobre praktyki i to jak prezentujemy treści musi być estetyczne i wydajne. Nie powodując zakłopotania u użytkownika zapewniamy mu godziwe doświadczenie z naszą witryną. To przekłada się na ostateczny wynik, czy nasza witryna będzie przyjazna dla użytkowników i uda się prowadzić ich do oczekiwanych przez nas akcji (konwersji).

Przykłady dobrego interfejsu:

https://www.virgin.com/

https://www.airbnb.pl/

https://boostedusa.com/

https://pitch.com/

Instagram ciągle się zmienia!

Niedawno przypadła 10-ta rocznica powstania Instagrama. Aplikacja została uruchomiona dokładnie 6 października 2010 roku. Z okazji urodzin Instagram sprawił prezent swoim użytkownikom, umożliwiając powrót do klasycznego logo w aplikacji. Dla jednych jest to nieprzydatna funkcja, dla innych miła niespodzianka z nutą nostalgii. Wiele osób chętnie powróci do pierwotnej wersji ikonki symbolizującej aparat Polaroid. Oprócz klasycznej wersji logo, mamy też możliwość zmiany kolorystyki tej współczesnej. Każdy znajdzie coś dla siebie. Zanim jednak zaczniecie szukać tej opcji w ustawieniach, pamiętajcie o zaktualizowaniu aplikacji do najnowszej wersji.

Automatyczne generowanie napisów w IGTV

Przeglądając materiały video nie zawsze chcemy włączać dźwięk. Wystarczy wyobrazić sobie nudną prelekcję podczas konferencji, kiedy Instagram staje się prawdziwym wybawieniem. Włączenie dźwięku w takiej sytuacji będzie skutkowało niemałym zakłopotaniem, którego każdy wolałby uniknąć. Czasami sytuacja jest zupełnie odwrotna, kiedy nie słyszymy dźwięku oglądając film na smartfonie w hałaśliwym miejscu bez słuchawek. W metrze, tramwaju, czy na dworcu, ciężko jest cokolwiek usłyszeć. W obu sytuacjach pozostaje odbiór treści wyłącznie na podstawie obrazu. Twórcy Instagrama postanowili rozwiązać ten problem, wprowadzając automatycznie generowane napisy. Aktualna wersja aplikacji pozwala na automatyczną transkrypcję wypowiadanych dialogów i komentarzy w video udostępnianym na IGTV. Wystarczy włączyć tą funkcję w ustawieniach zaawansowanych tuż przed publikacją. Jeśli dźwięk jest złej jakości lub w nagraniu pojawiają się szmery i hałasy, system może generować błędy w transkrypcji, dlatego z tej funkcji lepiej korzystać udostępniając video z wysokiej jakości dźwiękiem.

Nowa funkcja umożliwi lepsze zrozumienie treści video przez użytkowników nie korzystających z dźwięku. Może być pomocna w zrozumieniu słów, które słabo znają język (obecnie opcja dostępna jest dla 16 języków), wspomagając je dodatkowo komentarzem na dole ekranu. Używając automatycznych napisów twórcy zyskują także możliwość skutecznego dotarcia do osób niesłyszących.

Moderowanie negatywnych komentarzy

Im więcej followersów, tym większa szansa, że znajdzie się ktoś niezadowolony z życia i postanowi wylać z siebie całą żółć w postaci negatywnych komentarzy. Instagram w ramach walki z hejtem i mową nienawiści wprowadził dodatkowe funkcje usprawniające moderację dyskusji pod postem.

Negatywne komentarze mogą być grupowo usunięte z dyskusji za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Co więcej, dużo łatwiej można też blokować konta, z których dodawane są nieprzychylne komentarze. Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem serwisu, zmiana ma uczynić Instagram przestrzenią bardziej przyjazną i zredukować ilość negatywnych komentarzy.

Przypinanie komentarzy pod postem

Ta funkcja pozwoli nagrodzić autorów najciekawszych komentarzy, a jednocześnie zachęci kolejne osoby odwiedzające profil do zabrania głosu w dyskusji. Obecnie można przypiąć na górze do trzech wpisów, chociaż nie wykluczone, że z czasem się to zmieni. Nowa funkcja jest szczególnie przydatna dla marketerów. Dzięki niej mogą wyróżnić pozytywne zaangażowanie odbiorców, a tym samym zachęcić pozostałych do pozostawienia wartościowych opinii oraz informacji o produkcie. Warto także wykorzystać pinezkę do uwidocznienia najważniejszych wątków dotyczących marki lub często pojawiających się pytań. W ten sposób osoby moderujące komentarze mogą zaoszczędzić sobie trochę pracy, a jednocześnie wyjść na przeciw potrzebom fanów.

Podobają Wam się nowe funkcje Instagrama?

COVID-19 i jego wpływ na marketing

Czy wiesz jak pandemia wpłynęła na branże marketingową w Polsce i na świecie?

Dla wielu agencji marketingowych czas pandemii koronawirusa jest okresem, który pokaże, czy agencja utrzyma swoją płynność finansową. Dla marek będzie to czas przyśpieszonej transformacji cyfrowej i czas jak najszybszych zmian. Wiele sklepów przekształciło się w sprzedaż online i zamknęło swoje stacjonarne punkty sprzedaży. Obecnie panująca sytuacja skutecznie pokazała, że każda firma powinna mieć przygotowaną strategię kryzysową. Dla wielu marek skutecznym zabiegiem, może okazać się odważna modyfikacja produktowa, logistyczna lub dystrybucyjna oraz promocyjna. Rola marketingu w tym okresie jest niezwykle ważna i skuteczna, to właśnie te działania pozwolą najmniej odczuć skutki kryzysu.

Jakie medium zyskuje podczas pandemii?

Wszystkie statystyki wyraźnie wskazują, że w dobie pandemii budowanie skutecznego marketingu widoczne jest w Internecie i telewizji. Zauważono znaczny odpływ z kin, eventów, bilbordów i ulotek oraz innych działań OOH. Pandemia przyspiesza proces digitalizacji. Ludzie korzystają z Internetu tak długo, że często już stał się on dla nich niezbędny w codziennym funkcjonowaniu. W czasie pandemii ilość czasu spędzanego w sieci wzrosła z wraz z nią znacząco zwiększyło się znaczenie e-Commerce i branded conentu. Wiele firm przypomina sobie o tym, jak ważny jest wizerunek, który dana firma kreuje w Internecie. To właśnie podczas kryzysu widać, jak marki prowadzą swój marketing. Jeżeli firma zawiesza swoją działalność, mimo że sprzedawała produkty on-line, oznaczać to może jedno – nie zostały przeprowadzone skuteczne działania marketingowe! Dzisiaj nie jesteśmy w stanie ocenić tego, jak szybko okres pandemii minie. Jednego jesteśmy pewni, branża będzie szła w kierunku rozwoju nowych usług, które pomogą w dystrybucji towarów drogą online.

Jak sobie radzić w czasie pandemii?

Wiele firm przyjęło, że najlepszą odpowiedzią na Covid19 będzie post zachęcający do pozostania w domu, koniecznie z hasztagiem #ZOSTAŃWDOMU oraz pokazywanie swojego „home office”. Brakuje planowania strategicznego, czyli umiejętnego przejścia ze sprzedaży stacjonarnej, do sprzedaży online, poprawienie obsługi Klientów poprzez skuteczną komunikację online. Świetnym przykładem może być sytuacja, która panuje w dużych sklepach handlowych. Wydłużają one godziny swojej pracy, promują aplikacje mobilne i znajdują sposoby, aby przyciągać jak największą ilość Klientów. Należy jednak pamiętać, że nie każde rozwiązanie będzie dla wszystkich odpowiednie. Należy realnie podejść do roli marki w życiu konsumentów oraz analizy zagrożeń w modelu dystrybucji.

Dobre praktyki zarządzania komunikacją w czasach zmiany?

  • Analiza Twojej obecnej sytuacji – musisz przeprowadzić krótką analizę sytuacji, w której znajduje się Twoja marka lub brand
  • Wyciągaj wnioski z błędów – nauka na błędach, zarówno swoich, jak i cudzych jest w tym okresie niezwykle ważna i może skutecznie wpłynąć na dalszy rozwój marki
  • Określ, jak pandemia wpływa na Twoją firmę – jakie zmiany będziesz musiał wprowadzić w swojej komunikacji
  • Opracuj plan działania – przygotuj się na każdą możliwość
  • Monitoruj sytuację i reaguj najszybciej jak to możliwe – bardzo ważne jest śledzenie tego, co dzieje się mediach oraz na świecie, bądź elastyczny i słuchaj swoich odbiorców
  • Prowadź regularną komunikację w social mediach – prowadź komunikację z odbiorcami, jednak treści contentu wybieraj odpowiednio do sytuacji, twoja komunikacja nie może być tworzona „na siłę”.

Paradoksalnie pandemia dała wszystkim markom możliwość zwolnienia i spojrzenia z innej, nowej perspektywy.

Wiele firm w tym okresie zdecydowało się na:

  • Stworzenie strony www lub jej ulepszenie czy nawet odpalenie sklepu online
  • Analizę dotychczasowych działań w social-mediach wraz z ich intensyfikacją
  • Przemodelowanie strategii marketingowej jak i migracje budżetów

Koronawirus, a marketing – podsumowanie działań!

Niektóre marki zdobyły w czasie pandemii szansę, aby zabłysnąć lub pokazały, że zależy im tylko na tym, aby za wszelką cenę się wzbogacić.

KFC, zrezygnowało ze swojego hasła „Dobre, aż palce lizać”.
Marka namawiała Klientów, aby w okresie pandemii, nie stosować się do ich hasła.

Reklama T-Mobile, która uznana jest za najlepszą reklamę stworzoną w czasie pandemii. Nakręcona bez wychodzenia z domu, imponuje wysoką klasą ujęć filmowych i naturalnym aktorstwem. Film idealnie przekazuje emocje, dopasowane do oferty marketera.

Kampania Gazety.pl zachęca do stworzenia własnych planów na czas po pandemii, pozytywnie motywuje do walki z codziennością.

Reklama Porsche Polska, „Żeby nie kusiło. Zostań w domu.” – Bardzo ciekawy przykład recyclingu treści reklamowych, czyli wykorzystania starych spotów, do stworzenia nowej reklamy.

Pamiętajcie, że Polacy nie oczekują treści, które będą ściśle powiązane z pandemią, kolejnych zachęceń by zostać w domu. Najważniejsze jest to abyś zadbał o unikatowość swojego przekazu!

A czy Wam przypadła do gustu jakaś reklama, która powstała w okresie pandemii? A może wręcz przeciwnie, jest kampania, która Was drażni i odrzuca? Podzielcie się z nami!

Słownik pojęć branży Digital

Dla laika świat reklamy online może być bardzo chaotyczny i niezrozumiały. Osoby słuchające doświadczonych pracowników w branży online mogą odnieść wrażenie, że mówią oni w jakimś niezrozumiałym języku. Przykład z życia wzięty, gdzie podczas prezentacji dla zarządu spółki naszego klienta w prezentacji padło słowo konwersja na co zaraz pojawiło się pytanie „Kim jest ten konwersja?”. Dla nas była to ważna lekcja, by zawsze dostosować ton i treść prezentacji do odbiorców. Dlatego chcąc ułatwić Naszym czytelnikom ich pierwszy kontakt z tym światem stworzyliśmy krótki słownik zawierający zbiór najważniejszych pojęć związanych z branżą Digital. Na początku przedstawimy konwersję!

Konwersja – Określone działanie jakiego oczekujemy od odbiorców naszych działań reklamowych. Może to być dla przykładu wysłanie formularza kontaktowego, zakup, polubienie strony na Facebooku czy inna akcja wyznaczona jako cel kampanii marketingowych.

PPC (Pay Per Click) – Model rozliczenia w marketingu internetowym, w którym reklamodawca płaci za każdym razem, gdy odbiorca kliknie w jego reklamę.

CPC (Cost per Click) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt jednego kliknięcia wykonanego przez użytkownika w promowaną reklamę.

CPA (Cost per Action) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt wykonania jednej istotnej dla nas akcji przez użytkownika.

CPL – (Cost per Lead) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt pozyskanie kontaktu (leada).

CPS – (Cost per Sale) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt pozyskania zakupu w sklepie online.

CPM (Cost per Mille) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt dotarcia do 1000 użytkowników z prezentowaną reklamą, koszt 1000 odsłon tej reklamy.

CTR (Click throught Rate/Współczynnik Klikalności) – Wyrażony w procentach stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby jej wyświetleń.

Przykład: Uzyskaliśmy 2 000 kliknięć w reklamę przy 80 000 wyświetleń.

Obliczenia: (2000/80000) = 0,025

Wynik: CTR w naszej reklamy wyniósł 2,50%

BR (Bounce Rate/Współczynnik Odrzuceń) – Procent użytkowników, którzy weszli na daną stronę, a następnie z niej wyszli (nie przechodząc na dalsze podstrony).

CR (Conversion Rate/Współczynnik Konwersji) – Wyrażana w procentach wartość pokazująca liczbę użytkowników, którzy wykonali oczekiwane przez nas działanie po interakcji z reklamą.

Ścieżka Konwersji – Ścieżka działań użytkownika wykonywana od pierwszego kontaktu z reklamą aż do wykonania przez niego pożądanego przez nas działania (konwersji).

CTA (Call to Action/Wezwanie do Działania) – Hasło mające zachęcić odbiorcę naszej reklamy do wykonania oczekiwanej przez nas akcji (np. kliknięcia).

KPI (Key Performance Indicators/Kluczowe Wskaźniki Efektywności) – To jasno określone, wymierne cele, które w łatwy sposób pozwalają śledzić oraz mierzyć sukces prowadzonych działań.

ROAS (Return on Ad Spend/Zwrot z Wydatków na Reklamę) – Wskaźnik określający procentowy zwrot z wydatków z reklamowych. Jeżeli przekracza 100% to oznacza, że przychód z reklam jest większy niż zainwestowane w nią środki. Liczymy go dzieląc dochody uzyskane z kampanii poprzez inwestycję na jej przeprowadzenie i mnożąc razy 100.

Przykład: Uzyskaliśmy przychód na poziomie 15 000 zł inwestując w reklamę wraz z obsługa agencji 2 300 zł.

Obliczenia: (15000/2300)*100% = 652%

Wynik: ROAS w naszej kampanii wyniósł 652%.

ROI (Return on Investment/Zwrot z Inwestycji) – Wskaźnik pozwalający oszacować stosunek osiągniętych zysków netto względem poniesionych przez reklamodawcę wydatków przeprowadzonych działań reklamowych.  Obliczamy go dzieląc nasze przychody z reklamy przez wydatki poniesione na inwestycję i mnożąc razy 100%.

Przykład: Uzyskaliśmy zysk netto na poziomie 10 000 zł inwestując przy tym 2 000 zł na reklamę.

Obliczenia: (10000/2000)*100% = 500%

Wynik: ROI w naszej kampanii wyniosło 500%.

COS (Cost of Sales/Koszt sprzedaży) – Wskaźnik określający jaki procentowy udział w pozyskaniu sprzedaży mają inwestycje w kampanie reklamowe. Liczymy go dzieląc inwestycje w kampanie poprzez pozyskany przychód.

Przykład: Zainwestowaliśmy w kampanię 2 0000 zł, a wygenerowała ona przychód na poziomie 14 000 zł.

Obliczenia: (2000/14000)*100% = 0,14

Wynik: COS w naszej kampanii wyniósł 14%.

Remarketing – Ponownie docieranie do użytkowników zaznajomionych z naszą witryną i komunikatem reklamowym.

Remarketing Dynamiczny – Ponowne docieranie do użytkowników zaznajomionych z naszą reklamą z indywidualnie dostosowaną do nich treścią.

Google Ads – Płatny system reklamowy należący do firmy Google, który służy do prowadzenia działań reklamowych w Internecie (tworzenie oraz zarządzanie kampania online w ekosystemie reklamowym Google).

Google Analytics – Internetowe narzędzie analityczne tworzone i rozwijane przez firmę Google. (dostępny w darmowej wersji dla każdego posiadacza konta Google).

Facebook Ads – Płatny system reklamowy należący do Facebooka, służący do prowadzenia różnorodnych działań promocyjnych w obrębie serwisu (oraz na serwisach zależnych).


Rola fotografii produktowej

Rosnąca w szybkim tempie popularność zakupów w Internecie z jednej strony jest wodą na młyn dla właścicieli witryn e-commerce, z drugiej zaś wyścigiem z konkurencją i zmieniającymi się wymaganiami Klientów. Doskonały produkt w dobrej cenie to podstawa, bardzo ważna jest również jego odpowiednia prezentacja, która wpływa na pierwsze wrażenie konsumentów. Kampanie marketingowe pozycjonują markę i produkt na rynku oraz przekierowują zainteresowanie Klienta wprost do sklepu, gdzie podejmuje on decyzję zakupową. Na tym etapie procesu zakupowego największe znaczenie ma informacja o produkcie oraz jego skuteczna prezentacja. Informacja powinna odpowiadać na wszystkie pytania dotyczące produktu, wiadomo jednak, że Klient kupuje oczami, dlatego bardzo ważna rolę odgrywa sposób jego przedstawienia.

Jak atrakcyjnie pokazać produkt na stronie?

Podstawowym zadaniem fotografii produktowej, jest przedstawienie cech użytkowych produktu, jego zastosowania, wyglądu, cech wyróżniających , a także podkreślenie walorów estetycznych, elegancji i niepowtarzalnego designu. Jeśli sklep oferuje asortyment ogrodniczy, zdjęcia powinny prezentować najważniejsze funkcje i jego zastosowanie tak, by każdy oglądając je miał pełne wyobrażenie, jak to działa i do czego można tego używać. Proste zdjęcia na białym tle nie koniecznie spełnią swoją funkcję, ponieważ osoba bez doświadczenia w pracach ogrodniczych może nie znać zupełnie zastosowania produktu. Fotografie pokazujące pracę z wykorzystaniem danego narzędzia przekonają zdecydowanie skuteczniej.

Małe przedmioty

Wyobraźmy sobie jednak sprzedaż monet przez Internet. Tutaj potrzebne są zdjęcia pokazujące dokładnie, co jest wybite na monecie i w jakim ona jest stanie. Najlepszym rozwiązaniem są tutaj zdjęcia packshotowe na białym tle, ponieważ skupiają uwagę na monetach i umożliwiają porównanie kilku różnych. Fotografia pachshotowa znajdzie zastosowanie w przypadku innych drobnych przedmiotów, jak śruby, proste narzędzia warsztatowe, jak również przedmiotów występujących w wielu wariantach kolorów czy wzorów np. artykułów biurowych, drobnych przyborów AGD i prostych mebli.

Jak atrakcyjnie pokazać ubrania?

Fotografia modowa to temat niezwykle szeroki. Z jednej strony oglądamy zrealizowane z rozmachem sesje zdjęciowe ze znanymi modelkami i aktorami, z drugiej widzimy zdjęcia zrobione telefonem przez influencerów i celebrytów, które jednak dobrze spełniają swoją rolę. W sklepach internetowych oferujących odzież najczęściej spotykamy się ze zdjęciami typu lookbook – całe kolekcje ubrań, lub ich części fotografowane są na modelkach i modelach. Aranżacje do sesji zdjęciowych przygotowane są w studio lub w plenerze z udziałem stylistów i fryzjerów.  Finalnie na stronę internetową trafia kilka zdjęć każdego produktu, najczęściej ujęcie sylwetki z przodu, z tyłu i z boku oraz zbliżenia na detale. Tak wykonana seria fotografii pokazuje nie tylko fasony i kolory, ale również zestawienia z innymi produktami z kolekcji, pokazuje różne konfiguracje stroju, zachęcające do zakupu kilku pasujących do siebie stylistycznie produktów. Wysoki poziom artystyczny zdjęć podnosi dodatkowo ich wartość w oczach klienta.

W wielu sklepach odzieżowych znajdziemy również fotografie produktów na manekinach oraz tzw. Flatshot-ów, czyli zdjęć ubrań ułożonych na przygotowanym tle. Taka forma prezentacji ma na celu przedstawienie podstawowych cech, takich jak: krój, kolor, wielkość ubrań lub obuwia.  Tego typu fotografia z pewnością jest dużo tańsza w produkcji niż sesje lookbookowe, dlatego może być dobrym rozwiązaniem dla firm z mniejszym budżetem marketingowym.

Sprzedaż odzieży nie zawsze oznacza jednak konieczności wykonywania zdjęć. W przypadku, kiedy sklep sprzedaje produkty innych znanych marek, zwykle korzysta także z gotowych materiałów marketingowych.

Zrobić studio, czy zatrudnić fotografa?

Właściciele sklepów internetowych często stają przed dylematem, czy fotografować produkty we własnym zakresie, czy zlecić to fotografowi, który posiada odpowiednie umiejętności, doświadczenie i sprzęt wysokiej klasy. Niestety, za każdym razem wybór zależy od wielu czynników i przed podjęciem decyzji warto rozważyć poniższe kwestie:

  • przewidywaną ilość zdjęć wykonywanych miesięcznie/rocznie
  • czas potrzebny na naukę fotografowania
  • przestrzeń potrzebna na studio
  • wymagany poziom techniczny i artystyczny zdjęć
  • nakłady pracy przy realizacji zdjęć
  • koszt sprzętu i oprogramowania do edycji i retuszu fotografii

Wykonywanie zdjęć drobnych przedmiotów przy jednakowym ustawieniu oświetlenia lub niezbyt dużych korektach nie wymaga żmudnego procesu nauki i wysokich nakładów na sprzęt więc pozostaje kwestia czasu, który trzeba będzie na to w firmie wygospodarować. Fotografia bardziej skomplikowanych przedmiotów, takich jak szkło lub biżuteria może być jednak wyzwaniem bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.

Większym wyzwaniem jest fotografia stylizowana. O ile w przypadku mniejszych przedmiotów jak paski, czy ozdoby wystarczy wyczucie stylu i estetyki, o tyle w przypadku mody, mebli i artykułów wnętrzarskich gdzie walory artystyczne i wysoka jakość techniczna zdjęć mają znaczenie pierwszorzędne stopień trudności może być zbyt wysoki. Fotografia taka wymaga wielu przygotowań, zgranego zespołu z wiedzą i doświadczeniem,  dlatego zwykle realizowana jest przez zawodowych fotografów lub wyspecjalizowane agencje.