Dobry interfejs użytkownika

Zacznijmy od początku, ustalmy co określamy mianem interfejsu użytkownika? Jest to strefa, w której między użytkownikiem, a witryną zachodzi interakcja. Obecność interfejsów w dzisiejszym świecie jest nieodzownym elementem naszego funkcjonowania w cyfrowym świecie. Wszędzie natkniemy się na gorsze lub lepsze praktyki tworzenia UI. W tym artykule zajmiemy się poprawnymi praktykami projektowania interfejsów.

Co zyskasz dzięki dobremu interfejsowi?

Przyjazny użytkownikowi interfejs jest jednym z najważniejszych elementów projektowania witryny i aplikacji mobilnych oraz webowych. To jak powinien być zaprojektowany interfejs jest jednym z największych wyzwań dla web developera. Musi on sobie odpowiedzieć na pytanie dotyczące tego jaka grupa użytkowników będzie korzystać z portalu. Dobre zaprojektowanie tego elementu wpływa na przypływ użytkowników i ich utrzymanie. Im lepiej zaprojektujemy nasz interfejs, tym użytkownik chętniej ponownie wejdzie w interakcję z naszą stroną. Oczywiście najgorszą praktyką jest przeładowanie funkcjonalności oraz niekonsekwentne projektowanie graficzne. Wprowadza to użytkownika w frustracje wynikającą z nieintuicyjnej nawigacji po interfejsie, co przełoży często się na opuszczenie serwisu.

Jak uzyskać dobry interfejs?

W głównej mierze zadowalający efekt developer uzyska dzięki zaznajomieniu się z preferencjami swoich użytkowników. Tego jacy są jego stali i napływający użytkownicy. Możemy też wyróżnić kilka aspektów wpływających pozytywnie na końcowy efekt:

  • Intuicyjność – interfejs powinien być zrozumiały i nie zawierać np. elementów wskazujących, że są klikalne poprzez nadanie im animacji. Po wejściu z nimi w interakcję element ten powinien gdzieś przenieść użytkownika. To działa w obie strony, nie powinno się także tworzyć mało widocznych odnośników, które odnoszą się do potencjalnie ważnych dla użytkownika treści.
  • Nowości – dziś w projektowaniu stron internetowych jest wiele trendów graficznych i projektowych, ale przy tym wszystkim wielu developerów zapomina o tym, że jest to produkt skierowany przede wszystkim do człowieka. W skrócie stwórzmy bogaty i rozwinięty layout, ale pamiętając o tym do kogo go kierujemy.
  • Kolory i układ strony – tworząc layout witryny powinniśmy pamiętać, żeby najważniejsze informacje, które trzeba przekazać powinny być dostatecznie uwidocznione. Ważnym aspektem layoutu są także kolory, które nie powinny być zbyt jaskrawe, ale także powinny mieć zachowany kontrast.
  • Niedociągnięcia i niekonsekwencja – niewłaściwe w projektowaniu przez developera witryny jest traktowanie jej po macoszemu. Najlepszy efekt uzyskamy przy dostatecznej pracy nad danym elementem. Niekonsekwentne podchodzenie do wyglądu wprowadza użytkownika w błąd i frustracje
  • Detale – projektowanie interfejsu, z którym użytkownik chętnie ponownie wejdzie w interakcję to takie, w którym zadbano o każdy detal. To właśnie odróżnia w wielkiej liczbie przypadków słaby interfejs, od tego dobrego.
  • Rozmieszczenie – Wyłączenie pop-upów w prawym górnym rogu, logo po lewo u góry itp. Niepisany kodeks, który pozwala prościej odnaleźć się na witrynie.
  • Powszechność – jak mamy słuchawkę to dajemy tam telefon, a nie funkcje druku. W innym przypadku wprowadzimy niepotrzebnie użytkownika w błąd powodując frustrację.
  • Dostępność – odpowiednia wielkość elementów, tak by było czytelnie

Podsumowanie

Dobre praktyki i to jak prezentujemy treści musi być estetyczne i wydajne. Nie powodując zakłopotania u użytkownika zapewniamy mu godziwe doświadczenie z naszą witryną. To przekłada się na ostateczny wynik, czy nasza witryna będzie przyjazna dla użytkowników i uda się prowadzić ich do oczekiwanych przez nas akcji (konwersji).

Przykłady dobrego interfejsu:

https://www.virgin.com/

https://www.airbnb.pl/

https://boostedusa.com/

https://pitch.com/

Instagram ciągle się zmienia!

Niedawno przypadła 10-ta rocznica powstania Instagrama. Aplikacja została uruchomiona dokładnie 6 października 2010 roku. Z okazji urodzin Instagram sprawił prezent swoim użytkownikom, umożliwiając powrót do klasycznego logo w aplikacji. Dla jednych jest to nieprzydatna funkcja, dla innych miła niespodzianka z nutą nostalgii. Wiele osób chętnie powróci do pierwotnej wersji ikonki symbolizującej aparat Polaroid. Oprócz klasycznej wersji logo, mamy też możliwość zmiany kolorystyki tej współczesnej. Każdy znajdzie coś dla siebie. Zanim jednak zaczniecie szukać tej opcji w ustawieniach, pamiętajcie o zaktualizowaniu aplikacji do najnowszej wersji.

Automatyczne generowanie napisów w IGTV

Przeglądając materiały video nie zawsze chcemy włączać dźwięk. Wystarczy wyobrazić sobie nudną prelekcję podczas konferencji, kiedy Instagram staje się prawdziwym wybawieniem. Włączenie dźwięku w takiej sytuacji będzie skutkowało niemałym zakłopotaniem, którego każdy wolałby uniknąć. Czasami sytuacja jest zupełnie odwrotna, kiedy nie słyszymy dźwięku oglądając film na smartfonie w hałaśliwym miejscu bez słuchawek. W metrze, tramwaju, czy na dworcu, ciężko jest cokolwiek usłyszeć. W obu sytuacjach pozostaje odbiór treści wyłącznie na podstawie obrazu. Twórcy Instagrama postanowili rozwiązać ten problem, wprowadzając automatycznie generowane napisy. Aktualna wersja aplikacji pozwala na automatyczną transkrypcję wypowiadanych dialogów i komentarzy w video udostępnianym na IGTV. Wystarczy włączyć tą funkcję w ustawieniach zaawansowanych tuż przed publikacją. Jeśli dźwięk jest złej jakości lub w nagraniu pojawiają się szmery i hałasy, system może generować błędy w transkrypcji, dlatego z tej funkcji lepiej korzystać udostępniając video z wysokiej jakości dźwiękiem.

Nowa funkcja umożliwi lepsze zrozumienie treści video przez użytkowników nie korzystających z dźwięku. Może być pomocna w zrozumieniu słów, które słabo znają język (obecnie opcja dostępna jest dla 16 języków), wspomagając je dodatkowo komentarzem na dole ekranu. Używając automatycznych napisów twórcy zyskują także możliwość skutecznego dotarcia do osób niesłyszących.

Moderowanie negatywnych komentarzy

Im więcej followersów, tym większa szansa, że znajdzie się ktoś niezadowolony z życia i postanowi wylać z siebie całą żółć w postaci negatywnych komentarzy. Instagram w ramach walki z hejtem i mową nienawiści wprowadził dodatkowe funkcje usprawniające moderację dyskusji pod postem.

Negatywne komentarze mogą być grupowo usunięte z dyskusji za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Co więcej, dużo łatwiej można też blokować konta, z których dodawane są nieprzychylne komentarze. Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem serwisu, zmiana ma uczynić Instagram przestrzenią bardziej przyjazną i zredukować ilość negatywnych komentarzy.

Przypinanie komentarzy pod postem

Ta funkcja pozwoli nagrodzić autorów najciekawszych komentarzy, a jednocześnie zachęci kolejne osoby odwiedzające profil do zabrania głosu w dyskusji. Obecnie można przypiąć na górze do trzech wpisów, chociaż nie wykluczone, że z czasem się to zmieni. Nowa funkcja jest szczególnie przydatna dla marketerów. Dzięki niej mogą wyróżnić pozytywne zaangażowanie odbiorców, a tym samym zachęcić pozostałych do pozostawienia wartościowych opinii oraz informacji o produkcie. Warto także wykorzystać pinezkę do uwidocznienia najważniejszych wątków dotyczących marki lub często pojawiających się pytań. W ten sposób osoby moderujące komentarze mogą zaoszczędzić sobie trochę pracy, a jednocześnie wyjść na przeciw potrzebom fanów.

Podobają Wam się nowe funkcje Instagrama?

COVID-19 i jego wpływ na marketing

Czy wiesz jak pandemia wpłynęła na branże marketingową w Polsce i na świecie?

Dla wielu agencji marketingowych czas pandemii koronawirusa jest okresem, który pokaże, czy agencja utrzyma swoją płynność finansową. Dla marek będzie to czas przyśpieszonej transformacji cyfrowej i czas jak najszybszych zmian. Wiele sklepów przekształciło się w sprzedaż online i zamknęło swoje stacjonarne punkty sprzedaży. Obecnie panująca sytuacja skutecznie pokazała, że każda firma powinna mieć przygotowaną strategię kryzysową. Dla wielu marek skutecznym zabiegiem, może okazać się odważna modyfikacja produktowa, logistyczna lub dystrybucyjna oraz promocyjna. Rola marketingu w tym okresie jest niezwykle ważna i skuteczna, to właśnie te działania pozwolą najmniej odczuć skutki kryzysu.

Jakie medium zyskuje podczas pandemii?

Wszystkie statystyki wyraźnie wskazują, że w dobie pandemii budowanie skutecznego marketingu widoczne jest w Internecie i telewizji. Zauważono znaczny odpływ z kin, eventów, bilbordów i ulotek oraz innych działań OOH. Pandemia przyspiesza proces digitalizacji. Ludzie korzystają z Internetu tak długo, że często już stał się on dla nich niezbędny w codziennym funkcjonowaniu. W czasie pandemii ilość czasu spędzanego w sieci wzrosła z wraz z nią znacząco zwiększyło się znaczenie e-Commerce i branded conentu. Wiele firm przypomina sobie o tym, jak ważny jest wizerunek, który dana firma kreuje w Internecie. To właśnie podczas kryzysu widać, jak marki prowadzą swój marketing. Jeżeli firma zawiesza swoją działalność, mimo że sprzedawała produkty on-line, oznaczać to może jedno – nie zostały przeprowadzone skuteczne działania marketingowe! Dzisiaj nie jesteśmy w stanie ocenić tego, jak szybko okres pandemii minie. Jednego jesteśmy pewni, branża będzie szła w kierunku rozwoju nowych usług, które pomogą w dystrybucji towarów drogą online.

Jak sobie radzić w czasie pandemii?

Wiele firm przyjęło, że najlepszą odpowiedzią na Covid19 będzie post zachęcający do pozostania w domu, koniecznie z hasztagiem #ZOSTAŃWDOMU oraz pokazywanie swojego „home office”. Brakuje planowania strategicznego, czyli umiejętnego przejścia ze sprzedaży stacjonarnej, do sprzedaży online, poprawienie obsługi Klientów poprzez skuteczną komunikację online. Świetnym przykładem może być sytuacja, która panuje w dużych sklepach handlowych. Wydłużają one godziny swojej pracy, promują aplikacje mobilne i znajdują sposoby, aby przyciągać jak największą ilość Klientów. Należy jednak pamiętać, że nie każde rozwiązanie będzie dla wszystkich odpowiednie. Należy realnie podejść do roli marki w życiu konsumentów oraz analizy zagrożeń w modelu dystrybucji.

Dobre praktyki zarządzania komunikacją w czasach zmiany?

  • Analiza Twojej obecnej sytuacji – musisz przeprowadzić krótką analizę sytuacji, w której znajduje się Twoja marka lub brand
  • Wyciągaj wnioski z błędów – nauka na błędach, zarówno swoich, jak i cudzych jest w tym okresie niezwykle ważna i może skutecznie wpłynąć na dalszy rozwój marki
  • Określ, jak pandemia wpływa na Twoją firmę – jakie zmiany będziesz musiał wprowadzić w swojej komunikacji
  • Opracuj plan działania – przygotuj się na każdą możliwość
  • Monitoruj sytuację i reaguj najszybciej jak to możliwe – bardzo ważne jest śledzenie tego, co dzieje się mediach oraz na świecie, bądź elastyczny i słuchaj swoich odbiorców
  • Prowadź regularną komunikację w social mediach – prowadź komunikację z odbiorcami, jednak treści contentu wybieraj odpowiednio do sytuacji, twoja komunikacja nie może być tworzona „na siłę”.

Paradoksalnie pandemia dała wszystkim markom możliwość zwolnienia i spojrzenia z innej, nowej perspektywy.

Wiele firm w tym okresie zdecydowało się na:

  • Stworzenie strony www lub jej ulepszenie czy nawet odpalenie sklepu online
  • Analizę dotychczasowych działań w social-mediach wraz z ich intensyfikacją
  • Przemodelowanie strategii marketingowej jak i migracje budżetów

Koronawirus, a marketing – podsumowanie działań!

Niektóre marki zdobyły w czasie pandemii szansę, aby zabłysnąć lub pokazały, że zależy im tylko na tym, aby za wszelką cenę się wzbogacić.

KFC, zrezygnowało ze swojego hasła „Dobre, aż palce lizać”.
Marka namawiała Klientów, aby w okresie pandemii, nie stosować się do ich hasła.

Reklama T-Mobile, która uznana jest za najlepszą reklamę stworzoną w czasie pandemii. Nakręcona bez wychodzenia z domu, imponuje wysoką klasą ujęć filmowych i naturalnym aktorstwem. Film idealnie przekazuje emocje, dopasowane do oferty marketera.

Kampania Gazety.pl zachęca do stworzenia własnych planów na czas po pandemii, pozytywnie motywuje do walki z codziennością.

Reklama Porsche Polska, „Żeby nie kusiło. Zostań w domu.” – Bardzo ciekawy przykład recyclingu treści reklamowych, czyli wykorzystania starych spotów, do stworzenia nowej reklamy.

Pamiętajcie, że Polacy nie oczekują treści, które będą ściśle powiązane z pandemią, kolejnych zachęceń by zostać w domu. Najważniejsze jest to abyś zadbał o unikatowość swojego przekazu!

A czy Wam przypadła do gustu jakaś reklama, która powstała w okresie pandemii? A może wręcz przeciwnie, jest kampania, która Was drażni i odrzuca? Podzielcie się z nami!

Słownik pojęć branży Digital

Dla laika świat reklamy online może być bardzo chaotyczny i niezrozumiały. Osoby słuchające doświadczonych pracowników w branży online mogą odnieść wrażenie, że mówią oni w jakimś niezrozumiałym języku. Przykład z życia wzięty, gdzie podczas prezentacji dla zarządu spółki naszego klienta w prezentacji padło słowo konwersja na co zaraz pojawiło się pytanie „Kim jest ten konwersja?”. Dla nas była to ważna lekcja, by zawsze dostosować ton i treść prezentacji do odbiorców. Dlatego chcąc ułatwić Naszym czytelnikom ich pierwszy kontakt z tym światem stworzyliśmy krótki słownik zawierający zbiór najważniejszych pojęć związanych z branżą Digital. Na początku przedstawimy konwersję!

Konwersja – Określone działanie jakiego oczekujemy od odbiorców naszych działań reklamowych. Może to być dla przykładu wysłanie formularza kontaktowego, zakup, polubienie strony na Facebooku czy inna akcja wyznaczona jako cel kampanii marketingowych.

PPC (Pay Per Click) – Model rozliczenia w marketingu internetowym, w którym reklamodawca płaci za każdym razem, gdy odbiorca kliknie w jego reklamę.

CPC (Cost per Click) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt jednego kliknięcia wykonanego przez użytkownika w promowaną reklamę.

CPA (Cost per Action) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt wykonania jednej istotnej dla nas akcji przez użytkownika.

CPL – (Cost per Lead) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt pozyskanie kontaktu (leada).

CPS – (Cost per Sale) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt pozyskania zakupu w sklepie online.

CPM (Cost per Mille) – Model rozliczeniowy związany z reklamą online, oznacza koszt dotarcia do 1000 użytkowników z prezentowaną reklamą, koszt 1000 odsłon tej reklamy.

CTR (Click throught Rate/Współczynnik Klikalności) – Wyrażony w procentach stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby jej wyświetleń.

Przykład: Uzyskaliśmy 2 000 kliknięć w reklamę przy 80 000 wyświetleń.

Obliczenia: (2000/80000) = 0,025

Wynik: CTR w naszej reklamy wyniósł 2,50%

BR (Bounce Rate/Współczynnik Odrzuceń) – Procent użytkowników, którzy weszli na daną stronę, a następnie z niej wyszli (nie przechodząc na dalsze podstrony).

CR (Conversion Rate/Współczynnik Konwersji) – Wyrażana w procentach wartość pokazująca liczbę użytkowników, którzy wykonali oczekiwane przez nas działanie po interakcji z reklamą.

Ścieżka Konwersji – Ścieżka działań użytkownika wykonywana od pierwszego kontaktu z reklamą aż do wykonania przez niego pożądanego przez nas działania (konwersji).

CTA (Call to Action/Wezwanie do Działania) – Hasło mające zachęcić odbiorcę naszej reklamy do wykonania oczekiwanej przez nas akcji (np. kliknięcia).

KPI (Key Performance Indicators/Kluczowe Wskaźniki Efektywności) – To jasno określone, wymierne cele, które w łatwy sposób pozwalają śledzić oraz mierzyć sukces prowadzonych działań.

ROAS (Return on Ad Spend/Zwrot z Wydatków na Reklamę) – Wskaźnik określający procentowy zwrot z wydatków z reklamowych. Jeżeli przekracza 100% to oznacza, że przychód z reklam jest większy niż zainwestowane w nią środki. Liczymy go dzieląc dochody uzyskane z kampanii poprzez inwestycję na jej przeprowadzenie i mnożąc razy 100.

Przykład: Uzyskaliśmy przychód na poziomie 15 000 zł inwestując w reklamę wraz z obsługa agencji 2 300 zł.

Obliczenia: (15000/2300)*100% = 652%

Wynik: ROAS w naszej kampanii wyniósł 652%.

ROI (Return on Investment/Zwrot z Inwestycji) – Wskaźnik pozwalający oszacować stosunek osiągniętych zysków netto względem poniesionych przez reklamodawcę wydatków przeprowadzonych działań reklamowych.  Obliczamy go dzieląc nasze przychody z reklamy przez wydatki poniesione na inwestycję i mnożąc razy 100%.

Przykład: Uzyskaliśmy zysk netto na poziomie 10 000 zł inwestując przy tym 2 000 zł na reklamę.

Obliczenia: (10000/2000)*100% = 500%

Wynik: ROI w naszej kampanii wyniosło 500%.

COS (Cost of Sales/Koszt sprzedaży) – Wskaźnik określający jaki procentowy udział w pozyskaniu sprzedaży mają inwestycje w kampanie reklamowe. Liczymy go dzieląc inwestycje w kampanie poprzez pozyskany przychód.

Przykład: Zainwestowaliśmy w kampanię 2 0000 zł, a wygenerowała ona przychód na poziomie 14 000 zł.

Obliczenia: (2000/14000)*100% = 0,14

Wynik: COS w naszej kampanii wyniósł 14%.

Remarketing – Ponownie docieranie do użytkowników zaznajomionych z naszą witryną i komunikatem reklamowym.

Remarketing Dynamiczny – Ponowne docieranie do użytkowników zaznajomionych z naszą reklamą z indywidualnie dostosowaną do nich treścią.

Google Ads – Płatny system reklamowy należący do firmy Google, który służy do prowadzenia działań reklamowych w Internecie (tworzenie oraz zarządzanie kampania online w ekosystemie reklamowym Google).

Google Analytics – Internetowe narzędzie analityczne tworzone i rozwijane przez firmę Google. (dostępny w darmowej wersji dla każdego posiadacza konta Google).

Facebook Ads – Płatny system reklamowy należący do Facebooka, służący do prowadzenia różnorodnych działań promocyjnych w obrębie serwisu (oraz na serwisach zależnych).


Rola fotografii produktowej

Rosnąca w szybkim tempie popularność zakupów w Internecie z jednej strony jest wodą na młyn dla właścicieli witryn e-commerce, z drugiej zaś wyścigiem z konkurencją i zmieniającymi się wymaganiami Klientów. Doskonały produkt w dobrej cenie to podstawa, bardzo ważna jest również jego odpowiednia prezentacja, która wpływa na pierwsze wrażenie konsumentów. Kampanie marketingowe pozycjonują markę i produkt na rynku oraz przekierowują zainteresowanie Klienta wprost do sklepu, gdzie podejmuje on decyzję zakupową. Na tym etapie procesu zakupowego największe znaczenie ma informacja o produkcie oraz jego skuteczna prezentacja. Informacja powinna odpowiadać na wszystkie pytania dotyczące produktu, wiadomo jednak, że Klient kupuje oczami, dlatego bardzo ważna rolę odgrywa sposób jego przedstawienia.

Jak atrakcyjnie pokazać produkt na stronie?

Podstawowym zadaniem fotografii produktowej, jest przedstawienie cech użytkowych produktu, jego zastosowania, wyglądu, cech wyróżniających , a także podkreślenie walorów estetycznych, elegancji i niepowtarzalnego designu. Jeśli sklep oferuje asortyment ogrodniczy, zdjęcia powinny prezentować najważniejsze funkcje i jego zastosowanie tak, by każdy oglądając je miał pełne wyobrażenie, jak to działa i do czego można tego używać. Proste zdjęcia na białym tle nie koniecznie spełnią swoją funkcję, ponieważ osoba bez doświadczenia w pracach ogrodniczych może nie znać zupełnie zastosowania produktu. Fotografie pokazujące pracę z wykorzystaniem danego narzędzia przekonają zdecydowanie skuteczniej.

Małe przedmioty

Wyobraźmy sobie jednak sprzedaż monet przez Internet. Tutaj potrzebne są zdjęcia pokazujące dokładnie, co jest wybite na monecie i w jakim ona jest stanie. Najlepszym rozwiązaniem są tutaj zdjęcia packshotowe na białym tle, ponieważ skupiają uwagę na monetach i umożliwiają porównanie kilku różnych. Fotografia pachshotowa znajdzie zastosowanie w przypadku innych drobnych przedmiotów, jak śruby, proste narzędzia warsztatowe, jak również przedmiotów występujących w wielu wariantach kolorów czy wzorów np. artykułów biurowych, drobnych przyborów AGD i prostych mebli.

Jak atrakcyjnie pokazać ubrania?

Fotografia modowa to temat niezwykle szeroki. Z jednej strony oglądamy zrealizowane z rozmachem sesje zdjęciowe ze znanymi modelkami i aktorami, z drugiej widzimy zdjęcia zrobione telefonem przez influencerów i celebrytów, które jednak dobrze spełniają swoją rolę. W sklepach internetowych oferujących odzież najczęściej spotykamy się ze zdjęciami typu lookbook – całe kolekcje ubrań, lub ich części fotografowane są na modelkach i modelach. Aranżacje do sesji zdjęciowych przygotowane są w studio lub w plenerze z udziałem stylistów i fryzjerów.  Finalnie na stronę internetową trafia kilka zdjęć każdego produktu, najczęściej ujęcie sylwetki z przodu, z tyłu i z boku oraz zbliżenia na detale. Tak wykonana seria fotografii pokazuje nie tylko fasony i kolory, ale również zestawienia z innymi produktami z kolekcji, pokazuje różne konfiguracje stroju, zachęcające do zakupu kilku pasujących do siebie stylistycznie produktów. Wysoki poziom artystyczny zdjęć podnosi dodatkowo ich wartość w oczach klienta.

W wielu sklepach odzieżowych znajdziemy również fotografie produktów na manekinach oraz tzw. Flatshot-ów, czyli zdjęć ubrań ułożonych na przygotowanym tle. Taka forma prezentacji ma na celu przedstawienie podstawowych cech, takich jak: krój, kolor, wielkość ubrań lub obuwia.  Tego typu fotografia z pewnością jest dużo tańsza w produkcji niż sesje lookbookowe, dlatego może być dobrym rozwiązaniem dla firm z mniejszym budżetem marketingowym.

Sprzedaż odzieży nie zawsze oznacza jednak konieczności wykonywania zdjęć. W przypadku, kiedy sklep sprzedaje produkty innych znanych marek, zwykle korzysta także z gotowych materiałów marketingowych.

Zrobić studio, czy zatrudnić fotografa?

Właściciele sklepów internetowych często stają przed dylematem, czy fotografować produkty we własnym zakresie, czy zlecić to fotografowi, który posiada odpowiednie umiejętności, doświadczenie i sprzęt wysokiej klasy. Niestety, za każdym razem wybór zależy od wielu czynników i przed podjęciem decyzji warto rozważyć poniższe kwestie:

  • przewidywaną ilość zdjęć wykonywanych miesięcznie/rocznie
  • czas potrzebny na naukę fotografowania
  • przestrzeń potrzebna na studio
  • wymagany poziom techniczny i artystyczny zdjęć
  • nakłady pracy przy realizacji zdjęć
  • koszt sprzętu i oprogramowania do edycji i retuszu fotografii

Wykonywanie zdjęć drobnych przedmiotów przy jednakowym ustawieniu oświetlenia lub niezbyt dużych korektach nie wymaga żmudnego procesu nauki i wysokich nakładów na sprzęt więc pozostaje kwestia czasu, który trzeba będzie na to w firmie wygospodarować. Fotografia bardziej skomplikowanych przedmiotów, takich jak szkło lub biżuteria może być jednak wyzwaniem bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.

Większym wyzwaniem jest fotografia stylizowana. O ile w przypadku mniejszych przedmiotów jak paski, czy ozdoby wystarczy wyczucie stylu i estetyki, o tyle w przypadku mody, mebli i artykułów wnętrzarskich gdzie walory artystyczne i wysoka jakość techniczna zdjęć mają znaczenie pierwszorzędne stopień trudności może być zbyt wysoki. Fotografia taka wymaga wielu przygotowań, zgranego zespołu z wiedzą i doświadczeniem,  dlatego zwykle realizowana jest przez zawodowych fotografów lub wyspecjalizowane agencje.

Jak stworzyć atrakcyjny content w social-mediach?

W dobie wszechobecnej reklamy każdego dnia jesteśmy bombardowani setkami różnych komunikatów, których większości nawet nie zauważamy. Jak zatem sprawić, aby nasze posty przyciągnęły uwagę nowych Klientów? Nie ma na to recepty, lecz istnieje kilka uniwersalnych zasad, o których powinien pamiętać każdy, kto tworzy treści do mediów społecznościowych.

Zadbaj o aspekt wizualny


Aby zachęcić użytkownika do konsumowania treści, musisz zawalczyć o jego uwagę. Niezwykle ważny jest wizualny aspekt całego wpisu. Średni czas, jaki poświęcamy na jeden post to maksymalnie 2 sekundy. To niewiele czasu, co pokazuje, dlaczego ważne jest tworzenie prostych i atrakcyjnych treści. Zadbaj o stworzenie ciekawej i profesjonalnie wyglądającej grafiki, a także zwracających uwagę pierwszych linijek tekstu. Pamiętaj o używaniu emotikonek, które nieco ożywią treści, nie tylko wizualnie. Dzięki temu przykujesz uwagę odbiorcy na dłużej. Możesz spróbować tworzyć treści video, które z roku na rok nabierają coraz większego znaczenia.

Właściwa długość tekstów

Pisz treści, które sam byś chciał czytać! Tworzenie krótkich i prostych wpisów jest kluczem do sukcesu, gdyż właśnie takie komunikaty najlepiej sprawdzają się w mediach społecznościowych. Unikaj tworzenia długich tekstów, ponieważ są one najczęściej pomijane przez użytkowników. Możemy jednak tutaj wyróżnić pewne wyjątki od tej reguły. Długie treści sprawdzą się podczas tworzenia wpisów do wąskiej i wyspecjalizowanej grupy użytkowników, których łączą wspólne zainteresowania oraz jeśli chcesz podkreślić profesjonalizm Twojej firmy. Przykładowo, jeśli prowadzisz pracownię, która zajmuje się naprawą obuwia, możesz przedstawić użytkownikom, jak wygląda proces od środka. Przedstawienie, jak wygląda naprawa butów krok po kroku może wzbudzić zaufanie użytkowników i pokazać Twoją wiedzę. Taka strategia może sprawić, że zyskasz kolejnego Klienta zainteresowanego Twoimi usługami.


Zadbaj o unikalny styl

Każda aspirująca marka powinna wypracować właściwy sposób komunikowania się z fanami. Chodzi o stworzenie stylu, który będzie naturalny dla danej grupy docelowej. Przykładowo prowadząc stronę o tematyce humorystycznej, nie będziemy się zwracać przecież do naszych odbiorców per Pan/Pani. Nie używaj aż nadto oficjalnego języka. Daj się ponieść i baw się językiem! Pamiętaj o tym, aby tekst nie był zbyt suchy.

Angażuj użytkowników


Zadawaj swoim użytkownikom pytania, nakłoń ich do dyskusji. Publikowanie angażujących treści pozwoli zwiększyć zasięg organiczny i wirusowy, co przełoży się na ilość odwiedzin Twojego profilu. Pokazanie użytkownikom, że marka liczy się z ich zdaniem zaspokoi potrzebę uznania i akceptacji, co z pewnością skłoni ich do regularnego obserwowania profilu. Pamiętaj o zachowaniu poprawności językowej, aby nie pozostawić złego wrażenia wśród odbiorców.

Brakuje Ci czasu lub umiejętności, aby w skuteczny sposób komunikować się ze swoimi odbiorcami w social media? Powierz to zadanie agencji interaktywnej AdLike. Nasi specjaliści pomogą Twojej marce wzbudzić zainteresowanie potencjalnych Klientów i rozwinąć skrzydła w mediach społecznościowych.

Progressive Web App w pigułce

Progressive Web App, czyli inaczej Progresywna Aplikacja Internetowa, jest to nowa generacja tworzenia aplikacji internetowych, która w ciągu kilku lat ostatnich lat zdobyła uznanie web developerów. Nowa technologia umożliwia imitowanie aplikacji mobilnej w naszej przeglądarce. To rozwiązanie wykorzystuje nowoczesną technologie tworzenia stron internetowych, a także zapewnia użytkownikowi, który odwiedza witrynę tworzoną w technologii PWA doświadczenie podobne do tego, które przynosi aplikacja mobilna.

Jakie zastosowanie ma PWA?

Mobilny rynek to blisko 5 miliardów urządzeń, w których mamy niezliczoną ilość aplikacji. Większość odbiorców uważa, że wygodniejsze jest korzystanie z aplikacji mobilnej, niż ze zwykłych stron internetowych. Jej celem jest zapewnienie najwyższej jakości odbioru stron internetowych przez wszystkie systemy operacyjne, bez względu na jakość połączenia z Internetem. Po wejściu na stronę typu PWA, zawartość aplikacji zapisywana jest automatycznie w pamięci urządzenia. Największą zaletą mobilek, jest ich szybkość i dostępność, która nie wymaga aktywnego łącza internetowego. Dodatkową zaletą są powiadomienia, które informują nas o wszelkich aktywnościach w naszych aplikacjach. To wszystko, tworzy znaczącą przewagę dla aplikacji mobilnych.

Najważniejsze zastosowanie PWA

Należy wspomnieć o praktycznym zastosowaniu PWA. Jeżeli strona napisana została w CSS + HTML + JS jest poprawna, jednak nie zapewnia tego, co proponuje aplikacja. Jeżeli spełnimy kilka poniższych wymagań możemy udostępnić ją użytkownikowi w sposób podobny do działania aplikacji (web push notifications, ikona na ekranie głownym itd.).

Wymagania:

  • RWD
  • Szybkie działanie
  • Działa bez łącza internetowego – zastosowanie JS App lub po prostu informacja o braku połączenia
  • Https (bezpieczeństwo danych jest najważniejsze)

Mając wszystkie powyższe wymagania, wystarczy  prosta implementacja pliku manifest.json, który określi nam w jaki sposób nasza aplikacja będzie działać.

Cechy PWA:

  • Niezawodność – ponieważ Progressive Web App muszą działań, nawet w sytuacjach, w których tracimy dostęp do sieci
  • Niezależność – według wymogów, aplikacje PWA wyświetlane są bez konieczności używania przeglądarki, dodatkowo muszą działać na każdym urządzeniu
  • Responsywność – musi być dopasowana do każdego urządzenia
  • Bezpieczeństwo – aplikacje PWA obsługiwane jest przez protokół TLS, który szyfruje dane i monitoruje integralność
  • Szybkość – strony PWA ładuje się szybko, nawet jeżeli połączenie z Internetem jest słabe
  • Reaktywność – aplikacja szybko reaguje na ruch użytkownika

PWA, czyli zastępowanie aplikacji mobilnej?

W pewnym aspekcie aplikacja webowa PWA jest znacznie prostsza dla developera. Przede wszystkim wydanie aplikacji jest problematyczne w przeciwieństwie do naszej strony w PWA, która jest aktualizowana „na żywo”, kiedy tylko użytkownik odwiedzi stronę. Z pewnością aplikacja mobilna jest wygodniejsza i zapewnia szybsze działanie (min. ładowanie obrazów), lecz przy rosnącej szybkości łącza to akurat traci na znaczeniu. PWA staje się więc z dnia na dzień coraz bardziej rozsądnym rozwiązaniem.

Przykłady zastosowań PWA

https://app.starbucks.com

https://www.alibaba.com

https://www.virgin.com

https://www.olx.pl

Kryzys wizerunkowy w Social Media

Rola mediów

Pojawienie się mediów społecznościowych zmieniło życie każdego użytkownika Internetu. Serwisy takie jak: Facebook, Instagram, Twitter oraz Linkedin skupiają na swoich profilach miliardy użytkowników z całego świata. Posiadanie konta na profilach społecznościowych jest normlanym zjawiskiem. Rzadko spotkać można osobę, która nie ma konta w social media. Każda firma docenia zalety, jakie wynikają z internetowego kanału komunikacji. Firmy, które nie posiadają swoich kont i fanpage mogą być uważane za mało wiarygodne i nieprofesjonalne. Należy jednak pamiętać, że kanały social media, to nie tylko olbrzymi potencjał marketingowy, jest to również idealne miejsce, w którym tworzą się kryzysy wizerunkowe.

Czym jest kryzys wizerunkowy?

Kryzys wizerunkowy jest stanem, który wskutek spiętrzenia się różnych trudności zostaje zagrożona realizacja podstawowych funkcji firmy. Jest to zazwyczaj bardzo silne wydarzenie, które zagraża rentowności organizacji.  Obecnie uważa się, że kryzysy wizerunkowe są normalnym zjawiskiem w każdym przedsiębiorstwie. Zakładając swoją firmę, należy liczyć się z tym, że w przyszłości może wystąpić sytuacja, która spowoduje kryzys.  Zarówno kryzys wizerunkowy, jaki i kryzys medialny mają duże powiązania z komunikacją, która zachodzi między firmą, a potencjalnymi Klientami.

Jak sobie radzić z kryzysem wizerunkowym?

Czy zastanawialiście się jak można sobie poradzić w sytuacji, kiedy nasza firma będzie musiała walczyć z kryzysem wizerunkowym? Przede wszystkim należy działać z chłodną głową kalkulując przewidywane efekty postępowania w kryzysie. Każde podjęte przez nas działania powinny być przemyślane, etyczne oraz wiarygodne. Dlatego należy dobierać odpowiednie kroki.
Pierwszym i najważniejszym będą przeprosiny – zdecydowana większość użytkowników Internetu oczekuje opublikowania przeprosin lub sprostowania z zaistniałej sytuacji. Należy również przyznać się do winy, według przeprowadzonych badań wynika, że przyznanie się do winy jest pomocne w obudowaniu kryzysu wizerunkowego marki. Każda firma powinna wyciągnąć wnioski, aby sytuacja się już nie powtórzyła i uczyć się na własnych i cudzych błędach. Nawet jeżeli nasze przedsiębiorstwo nie przechodzi kryzysu, powinniśmy obserwować to co dzieje się wokół, dzięki temu można ulepszyć swoją strategię antykryzysową. Dobrym rozwiązaniem jest również współpraca z agencją Public Relations oraz agencją marketingową, która przygotuje odpowiednią komunikację dla firmy lub marki.

Jakich sytuacji należy unikać?

Każdy kryzys wizerunkowy jest inny, nie ma skutecznej, rady jak można sobie z nim poradzić lub jak można się przed nim uchronić. Należy jednak pamiętać, że najgorsze może okazać się dla nas: ignorowanie fanów, brak nawiązania konwersacji z odbiorcami, kreowanie wizerunku anonimowej firmy, stosowanie automatycznej odpowiedzi do wszystkich Klientów, angażowanie się w kłótnie w komentarzach.

Skutki kryzysu wizerunkowego

Najczęstszym skutkiem kryzysu wizerunkowego są problemy finansowe firmy. Negatywne informacje, które mogą się pojawiać o firmie, powodują utratę zaufania konsumentów. Zdarzają się sytuacje, w których firmy decydują się na zamknięcie swojej działalności, w obawie o bankructwo, które może być spowodowane brakiem Klientów.

Poniżej przykłady marek, które zostały dotknięte kryzysem wizerunkowym

  • Case Tiger – kreacja marki Tiger, która została opublikowana w dniu Powstania Warszawskiego była zdecydowanie nieadekwatna. Grafika negatywnie wpłynęła na odbiorców, została uznana za niepoprawną politycznie.

  • Case Samsunga – promowanie konkurencji, to jedna z najgorszych rzeczy jakie mogą wystąpić. Samsung udostępnił wpis na Twitterze, który udostępniony został z iPhone (firmy Apple), czyli największego konkurenta marki.

  • Case Geen Caffe Nero – kilku Klienów kawiarni skarżyło się marce z powodu zatrucia pokarmowego po zjedzeniu posiłku w kawiarni, część z nich trafiła do szpitala. Marka zareagowała błyskawicznie udostępniając wpis o zgłaszanych przez Klientów kłopotach.

  • Veclaim – sklep znanej blogerki musi mierzyć się z jednym z największych kryzysów wizerunkowych. Po tym jak się okazało, że sprzedawane przez blogerkę modową Jessikę Mercedes koszulki Veclaim nie są produkowane w Polsce, tak jak zapewniała Jessica, klienci i fani poczuli się oszukani, tym bardziej, że cena koszulek była bardzo wysoka.

Podsumowanie

Kryzysy w mediach społecznościowych mogą przybierać różne formy. Najważniejsza jest dobra, szybka i przemyślana reakcja, która może wpłynąć na dalsze losy firmy. Bardzo ważna jest dokładna analiza biznesu, sprawdzanie umieszczanej treści oraz grafiki. Czasami rzeczy, które nam mogą wydać się niezauważalne, Internauci wyłapią w kilka sekund. Wiele firm decyduje się na współprace z agencjami marketingowymi, które zajmują się prowadzeniem profili social – media, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji. Jeżeli Ty również masz obawy przed komunikacją ze swoimi odbiorcami, zgłoś się do nas.


Pamiętajcie, że w Internecie nigdy nic nie ginie…

Identyfikacja wizualna

Z definicji identyfikacja wizualna jest zbiorem elementów graficznych i zasad ich używania panujących w firmie w celu uzyskania spójności wizerunkowej marki i wyróżnienia jej na tle konkurencji. To właśnie system identyfikacji wizualnej określa, z jakiej kolorystyki korzysta marka, jak powinny być stosowane logo na różnych rodzajach powierzchni czy z jakiej typografii korzystać i w jakich warunkach. Firmy, które nie posiadają spójności w materiałach reklamowych, często nie są traktowane poważnie. Profesjonalnie i przemyślanie przygotowana identyfikacja wizualna przyczynia się do rozpoznawalności marki, a także do profesjonalizmu, z którym kojarzona będzie firma korzystająca ze spójnej koncepcji wyróżniającej się spośród konkurencji.

Podstawowymi elementami systemu identyfikacji wizualnej są:

Logo – W zależności od branży, specyfiki firmy jak i również upodobań właścicieli firmy może przyjmować różne formy. Od stosowania samego sygnetu lub logotypu poprzez pełnego logo składające się z obu elementów zestawionych razem. Jest najważniejszym i najbardziej zauważalnym elementem który łączy w sobie pozostałe elementy składowe takie jak typografia czy kolor.

Typografia – odpowiedni wybór typografii używanej przez markę jest niezmiernie ważny ponieważ całość musi współgrać z pozostałymi elementami a także zachować czytelność podczas wykorzystywania w elementach marketingowych online i offline. Dzięki wielu stylom typografii możemy podkreślić profesjonalizm, dodać powagi powagi lub nie formalnej formy.

Kolorystyka –  element identyfikacji nadający charakteru, podkreślający niektóre elementy i dodający wizualnych walorów w całym Brandzie. Wybór koloru poza aspektami estetycznymi odgrywa bardzo wielką rolę jak firma jest postrzegana przez klientów firmy. Również poszczególne branże cechują się własnymi kolorami co dodatkowo ułatwia rozpoznawalność marki i jej oferty.

Wygląd produktów i ich opakowań –  opakowania produktów są idealnym elementem do podkreślania spójności marki a także do zwiększenia rozpoznawalności. Dzięki przemyślanym i nietuzinkowym pomysłom produkty fizyczne znajdujące się na pułkach sklepowych mają szansę wyróżnić się na tle innych produktów co przyczyni się do wzrostu sprzedaży.

Materiały reklamowe – w dobie natłoku informacji jakie dostają konsumenci wielką rolę odgrywa przemyślana reklama. Jej wygląd powinien zwracać uwagę konsumentów i zachęcać do interakcji z firmą. Ważne żeby przekaz wizualny noszący z przez reklamę był spójny z pozostałymi z identyfikacją wizualną marki i wykorzystywał jej elementy.

Mówi się, że klient kupuje wzrokiem, a pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Dlatego ważne jest o zadbanie o jak najlepszy odbiór marki przez klienta. Profesjonalizm, jaki niosą za sobą spójne materiały reklamowe, przygotowane według wytycznych zawartych w księdze identyfikacji wizualnej znacząco poprawiają odbiór marki. Dodatkowym atutem posiadania swojej wizualnej osobowości jest pewność, że niezależnie z którą firmą będziemy współpracować w zakresie marketingu, firma ta będzie mieć odpowiednie informacje jak stosować i jakach zabiegów unikać podczas przygotowania kolejnych akcji reklamowych co korzystnie wpłynie na współpracę.

Wiemy jak trudnym i złożonym procesem jest stworzenie spójnej identyfikacji wizualnej. Jest to złożony proces, który wymaga odpowiedniej wiedzy, doświadczenia, a także czasu. W AdLike wiemy jak przygotować identyfikację wizualną, która pomoże twojej firmie w przebiciu się na rynku na tle konkurencji.

Wyszukiwanie produktów za pomocą grafiki

Każdy z nas szukając ciekawego elementu wystroju do swojego mieszkania lub oryginalnego prezentu, niejednokrotnie ma z tym duży problem. Jeśli nie wiemy czego konkretnie szukamy, to potrzebujemy naprawdę dużo czasu, aby to odszukać. Dużym ułatwieniem w takich poszukiwaniach jest funkcja wyszukiwania za pomocą grafiki. Polega ona na tym, że wpisujemy do wyszukiwarki Google dowolną nazwę produktu np. gniazdka elektryczne i przechodzimy z zakładki „wszystko” do grafiki. Po wciśnięciu opcji wyszukaj, pokaże się nam wiele obrazów gniazdek. Opcja ta pozwala nam zobaczyć to co aktualnie jest dostępnego na ryku lub to co jest w danym momencie w modzie.

Ważny element w SEO, zwiększający widoczność sklepu

Wyszukiwanie za pomocą grafik jest ważnym elementem SEO każdego sklepu WWW lub strony internetowej. Dlatego bardzo ważne jest, aby każda grafika na stronie była odpowiednio zoptymalizowana pod tego typu wyszukiwanie. Przy dużej ilości produktów w sklepie, można z łatwością dotrzeć do osób, które chcą np.: kupić buty sportowe, ale nie są do końca zdecydowane na konkretny model. Usługa wyszukiwania za pomocą zdjęć znajdujących się na stronach www, uświadamia nam potencjał Internetu i jego bezkres. Internet jest usługą, którą można przyrównać do kosmosu, który nie ma początku ani, końca, a każdego dnia zachodzi w nim wiele procesów. Korzystając z tego typu usługi, można zauważyć, jak szybko na rynku zmieniają się trendy w danej dziedzinie oraz ile powstaje nowych sklepów. Dopiero po przejrzeniu kilkuset produktów za pomocą Google grafika, przekonujemy się, że bez wychodzenia z domu można kupić dowolną usługę lub produkt.

Szansa na wprowadzenie nowego produktu na rynek

Twoja firma oferuje innowacyjne produkty i nie wiesz jak dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy byliby nimi zainteresowani? Promowanie nowego produktu nie przynosi zakładanych efektów, i szukasz rozwiązań, które to zmienią? Świetnym rozwiązaniem jest optymalizacja zdjęć pod nowe produkty, które z łatwością odnajdą potencjalni klienci np.: po wpisaniu słowa bardzo ogólnego np.: „gniazdka elektryczne”, jeśli chcemy wprowadzić na rynek nietypowe gniazdko. To, co najbardziej przyciąga uwagę użytkowników Internetu, to grafika, która ma duże znaczenie w procesie zakupu. Często to pierwsze wrażenie Klientów jest najważniejsze, i znacząco wpływa na decyzję zakupową. Dlatego nowe produkty, które wprowadzane są na rynek, prezentowane są zawsze w formie graficznej. Promocja nowych produktów znajdujących się w sklepie za pomocą zdjęć w Google grafika, pozwala na poszerzenie dystrybucji o kolejny kanał. Usługa tego typu zyskuje coraz większą popularność wśród użytkowników, a wyszukiwanie za pomocą grafiki, zwiększa sprzedaż produktów mniej znanych o wysokiej jakości wśród społeczeństwa.

Generowanie dodatkowego ruchu w sklepie internetowym

Promocja sklepu internetowego i zwiększanie sprzedaży zależą od tego, w jakich kanałach się promujemy oraz jakich używamy do tego narzędzi. Aktualnie na rynku występuje wiele możliwości promocji dowolnego produktu lub usługi. Social media, Google Ads, reklamy banerowe, pozycjonowanie stron www, to tylko niektóre z nich. Najtańszą formą z wyżej wymienionych jest właśnie pozycjonowanie. Zdjęcia znajdujące się na stronie www, dzięki możliwości wyszukiwania za pomocą obrazów, pozwalają na zwiększenie ruchu organicznego. Jest to stałe wsparcie dla sklepu, w którym stawiamy na obszerne dokumentowanie za pomocą grafiki produktów lub usług. W czasach, w których społeczeństwo coraz częściej stawia na estetykę, tego typu rozwiązanie jest wręcz idealne, aby poszerzać rynki zbytu. Obraz w XXI wieku zaczyna odgrywać  większą rolę niż tekst, co widoczne jest na Instagramie, który zdobywa coraz większą popularność na świecie. Dlatego też watro zoptymalizować na swojej stronie www zdjęcia w taki sposób, aby stały się widoczne i przyciągały potencjalnych klientów.

Secured By miniOrange